Hoe kan het dat sommige mensen met links en rechts kunnen schrijven?

Me zus kan met beide handen schrijven en ik niet maar hoe kan het dat sommige links zijn sommige rechts en sommige beide ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

Het schrijven met beide handen kan worden aangeleerd, gewoon lang oefenen en je leert vanzelf met je andere hand ook schrijven. Vroeger leerde linkshandigen rechts schrijven, en ook mensen die hun dominante hand niet meer kunnen gebruiken door bijvoorbeeld amputatie kunnen leren schrijven met de andere hand.

Als je echt álles met twee handen even makkelijk doet, dus niet alleen schrijven maar ook dingen aanpakken, tennissen, verven, koken, eten, noem maar op, dan ben je ambidexter. Ambidextrie is het verschijnsel dat je geen enkele voorkeurshand hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom iemand rechts- of linkshandig is, en waarom sommige geen van beide, is niet precies bekend. De voorkeurshand ontwikkelt zich bij de meeste mensen vanaf ongeveer een jaar of zes (lateralisatiefase) en heeft te maken met de specialisatie van de hersenhelften (latrealiteit).

Als je hier meer over wilt weten, kun je de zoekfunctie van Goeie Vraag gebruiken, want over links- en rechtshandigheid (en ambidextrie) zijn hier al héél véél vragen gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan het dan dat een vriend van me links is en niet rechts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn toevoeging ;-)
Het ligt er net aan wat je jezelf aangeleerd hebt. Als je veel zou oefenen leer je vanzelf om het ook te doen.
Het is net als met eten. Je begint altijd als peuter/kleuter alles met je rechterhand op te scheppen (althans als je moeder ook rechts is, dan weet je niet beter als moeder zijnde) Later als je de etiquette leert waar je ineens met de vork in de linkerhand en het mes rechts moet eten, leer je na wat oefenen vlekkeloos met links te eten.
De meeste mensen hebben het namelijk met rechts geleerd of zijn ertoe gedwongen (vroeger deed men dat vooral op school, je moést recht schrijven).
Meestal heb je automatisch een voorkeur, maar met oefenen lukt het vrijwel iedereen ook met zowel links als rechts te schrijven. In het begin is het heel moeilijk want het voelt stuntelig aan, maar als je écht wilt, kan je het je aanleren.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en het kan nóg ingewikkelder!! Sommige mensen doen bepaalde dingen beter met een hand, en andere dingen met de andere. Bij voorbeeld de tennisser Rafael Nadal speelt met links, maar voor de rest doet alles in zijn leven (ook schrijven) met de rechter hand. Leonardo da Vinci kon met beide handen tegelijk schrijven, en zelfs twee verschillende teksten! Zoals amc en rinke heel terecht stellen, is het in het begin een kwestie van aanleg, maar je kan het ook aanleren.