Wanneer je onthoofd bent, ben je dan gelijk dood?

Helaas kunnen we het die gene die het overkomen is niet meer na vragen. Ben je gelijk dood of eerst alleen hersendood? Het lijkt me logisch dat je hart nog een paar slagen door klopt voor dat het er definitief mee stopt. En in mijn ogen ben je pas echt dood als je hart niet meer klopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Het beste antwoord

Het hangt ook erg af wanneer jij vind dat iemand dood is. Ben je dood als je hart niet meer klopt, of ben je pas dood als je hersenen geen signalen meer geven.

Anyway, veel hangt ook af van de plek waar je onthoofd word. Als je heel hoog onthoofd word, dan blijft je N. (nervus) Vagus intact, omdat deze ontstaat vanuit je hersenstam. Deze stuurt je hart en longen (diafragma eigenlijk, maar indirect longen) aan. Dus zolang hier nog zuurstof is, zal je hart nog kloppen. Dit gaat natuurlijk snel over omdat er geen energie meer rondkomt.

Ook je perceptie zal naar mijn idee niet direct wegvloeien. Je hersenen hebben nog even reserve zuurstof en glucose en je zal dus nog tijdelijk kunnen zien en horen.

Direct dood ben je in mijn opzicht beslist niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, je bent gelijk dood.
Zonder hersenen kun je niet verder leven.
Je hart wordt aangestuurd door je hersenen, dus als de verbinding van je hersenen naar het hart is verbroken,
ben je opslag dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor je bent gelijk dood zoals hier boven al staat verder verlies je zoveel bloed....brrr is letterlijk in één klap gebeurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*gebeurD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
InVinoVeritas, wanneer mensen graag willen dat je de taalfouten verbeterd zouden ze wel een vraag plaatsen op GV; Zou u zo vriendelijk willen zijn om mijn taalfouten te verbeteren?
Ik denk dat je doelt op het fenomeen dat kippen vaak nog enkele stappen zetten na onthoofding. Mijn vader heeft me ooit uitgelegd dat dat spierstuiptrekkingen zijn.
Je bent gelijk dood als je onthoofd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helaas... Dan ben je niet meteen dood... De Japanners verstonden de kunst om dat traditioneel wel te doen, harikiri is dat...

Daar waar je litteken zit van je navelstreng, daar hecht het leven aan je... Dat is de poort van je leven, het fluïdekoord zit daar... Als dat doorgesneden wordt is de dood instant...
Het afgehakte hoofd (en hoofdloze romp ook) leeft nog enkele seconden door, tot het door het trauma bewusteloos wordt... Maar het leeft voldoende lang om te beseffen wat er gebeurd is... Vandaar dat het zo´n shock teweeg brengt in een ieder die zich probeert in te leven in zulk een gebeuren...

Dat het hart klopt is niet zo van belang, dat kan best wel een tijdje niet kloppen en dan is er toch leven hoor... Het hart moet ook voldoen aan de wetten van de natuurkunde, komt er lucht in het hart door een verwonding, dan kan het niet meer effectief pompen, maar leeft nog wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men weet het niet.
Er zijn onderzoeken bij proefdieren die nog tekenen van leven vertonen naar onthoofding. En nu schijnen er wetenschappers te zijn die zeggen dat ook een mens bij onthoofding nog enkele seconden door leven.

In mijn opleiding heb ik wel eens (meerdere) kippen geslacht en ook hier zag je nog dat ogen of andere delen van het lichaam nog tekenen van leven vertoonde. Dit zijn stuiptrekkingen. Wellicht dat dit bij de mens ook zo werkt en ze daarom zeggen dat ze nog even door leven.

Maar vanwaar de vraag? Was je iets van plan;)

Op het net vond ik dit:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je... ook voor de bron... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kip ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder of met kop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kip met kop waarvan je met een bijl of mes de kop verwijderd. Kijk je dan naar de kop dan bewegen vaak de ogen nog en kijk je naar de poten dan zie je de tenen samen trekken..... Eet smakelijk zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader slachtte vroeger ook altijd zelf de kippen.
Dan zag je ze nog even door de tuin rennen..
En dan 'mocht' ik de kip plukken, gatver, ik ruik nog die geur, die blijft me altijd bij :(
Dood door onthoofding zorgt ervoor dat er geen contact meer is tussen de hersenen en het hart. Dit, in combinatie met het feit dat je veel bloed verliest, zorgt ervoor dat je dood gaat. Het duurt echter nog even(enkele seconden) voordat dat gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je onthoofd wordt. Gebeurt dat op een vrij botte manier, dan ben je meteen bewusteloos en maakt het niet meer uit of je al dan niet meteen dood bent.

Word je netjes onthoofd, dan leef je nog heel even door. De hersenen hebben immers nog voor enkele seconden zuurstof. Meer dan een seconde of drie zal het niet zijn, denk ik, maar hier laat ik me graag corrigeren door een bioloog met meer verstand van zaken.

Het leven in de zin van het bewustzijn zetelt in de hersenen. Zo lang je hersenen nog functioneren, leef je dus nog.

Het hart zal snel stoppen met kloppen, maar dat staat los van het al dan niet "bestaan" van het individu. Ook al is het hart al een tijd gestopt, de hartcellen leven nog, evenals de spiercellen, de cellen van de organen, de bloedcellen, enzovoort. De zenuwcellen zijn de enige die binnen zeer korte tijd sterven.

Een aflegger (of hoe heet zo iemand) kan je vertellen dat nagels, baard en haren van een overledene gewoon doorgroeien. Het maakt niet uit of de persoon is overleden aan ouderdom, ziekte, of onthoofding.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Cryofiel,
dank je wel voor je heldere antwoord. Ik werk in de zorg en heb dus zelf ook regelmatig te maken met overleden mensen. Dat haar of nagels zouden groeien tot nog zelfs na de dood dat is een fabel. De huid trekt zich terug en daar door lijkt het als of haar of nagels zijn gegroeid.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, kijk, dat wist ik niet! Ik dacht echt dat een overleden man moest worden geschoren als de kist op de condoleance (meestal zo'n vier dagen later) open zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 'moet' ook, maar, zoals Danielle terecht opmerkt, niet omdat de haren nog groeien maar omdat de huid slinkt. Die wordt iets minder dik, waardoor haarstoppels en nagels iets verder uitsteken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ik heb intussen op Internet gezocht, en meerdere artikelen gevonden die mijn gedachte tot fabel verklaren. Toch leuk, dat ook een antwoorder iets kan leren via GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord en met de reacties van anderen erbij erg leerzaam. Eigenlijk voor iedereen een +1, maar in ieder geval voor jou Cryofiel
Ik heb ook al gehoord dat je niet onmiddellijk dood zou zijn. Tijdens de middeleeuwen (en nu nog trouwens, bv in Amerika) vroeg men aan de ter dood veroordeelde te "beschrijven" wat men voelde. Het is dus blijkbaar zo dat je hersenen nog even zuurstof kunnen putten uit het bloed dat op dat moment aanwezig is. Totdat effectief al het zuurstof verbruikt is door je hersenen, wordt het zwart voor de ogen.

Grappig kanttekeningetje: er zijn veel onthoofden doodgegaan met een hersenschudding. Ah ja, hun hoofd viel met een snelheid tegen de grond (en een hoofd weegt toch al wel wat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, zonder longen is het lastig praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, ja dat wilde ik net zeggen. Hoe hebben ze dat gevraagd dan aan de gene die onthoofd werd?
Je hersenen leven nog een halve minuut door omdat de bloed en de zuurstoftoevoer dar nog net voldoende voor is. Dit betekent dat je in die halve minuut nog van alles kunt waarnemen. creepy of nie dan?!! je kan ze dan horen zeggen als voorbeeld: hey je had je kop d'r bij moeten houden man. Of hopen dat ze er niet mee gaan voetballen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoofd leeft nog even door, dat kan niet anders.Er zit nog wat zuurstof in de hersenen.Echter de bloedruk in de hersenen valt als een baksteen naar 0.Dus je glijdt van de bewusteloosheid vrijwel direkt de dood in.