Wat is dit voor soort vliegje met aparte vleugels?

Leeft in onze luchtkokers.
Het is een klein soort vliegje met aparte 3hoekige vleugels, ik denk ten minste dat het een vlieg is, maar ik heb ze nog nooit zien vliegen, ze zitten veel stil of lopen een beetje.

Het grijze randje op de foto is een voeg tussen de tegels, ca 3 mm. Hij is dus ook kleiner dan een "gewone" vlieg.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie die ook welleens bij ij thuis en vroeg me ook af wat voor beestje het is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit met exact dezelfde vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het begin zagen we ze heel af en toe en er kwamen er steeds meer. Het werd een plaag. Toen we op een dag het luik openden bij de keuken, bleek de hele kruipruimte daar volgelopen te zijn met water door een kapotte ketel. Er zaten wel duizenden van die rioolvliegjes.
Dat je die vliegjes ziet betekend dat er ergens een plek is waar ze kunnen voortplanten, vochtige ruimtes. Wees op je hoede indien het er meer worden.
Summo
11 jaar geleden
ik schrik ervan. Het zijn er gelukkig al jaren maar een paar. Soms zie ik ze een tijdje niet en dan weer af en toe. Maar ze zitten in de ontluchtingskoker van badkamer en toilet dus dat klopt helemaal met je verhaal.

Het beste antwoord

Dit is de motmug, Psychoda Alternata. Ook wel bekend als het 'beerputvliegje'.
Het is eigenlijk een muggetje en hij komt vaak voor in de buurt van verrottend materiaal. Hij kan niet erg goed vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
aha +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal.
Summo
11 jaar geleden
Het klopt (helaas) tot het laatste detail, dank voor de opheldering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt precies. +! Na veel zoeken heb ik 'm uiteindelijk ook gevonden, het insect-je wordt ook wel aalputmot genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aalputmot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwam ook dit nog tegen: Preventie en bestrijding
Preventieve maatregelen zijn het reinigen van aflopen met een flessenborstel en het spoelen van de afvoerbuizen met heet sodawater. Containers met organisch afval moeten goed afgesloten worden. Rottend materiaal als bladeren dient uit dakgoten en van daken verwijderd te worden. Er zal een inspectie op de aanwezigheid van smurrie-achtige substanties rond het huis moeten plaatsvinden; stilstaand water in bloempotten e.d. moeten geledigd worden. De verluchtingspijp van de septische put kan het best worden afgesloten met een gaas met een zeer fijne maaswijdte. Om motmuggen te bestrijden dient de voedselbron van de larven te worden opgespoord en vernietigd, het wegvangen van de imagos heeft geen enkele zin. Ook kan men de uitgangswegen van de mogelijke voedingsbronnen afsluiten. Omdat de larven in extreme omgevingen kunnen leven, waar vrijwel geen zuurstof is, zal dit hun ontwikkeling niet stoppen, maar de muggen zullen wegblijven als de ruimte goed is afgesloten. bron: Provinciaal Instituut voor Hygiëne Antwerpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct! +
Summo
11 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat is een mot.
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
wat voor mot?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuukte mot. Motte verder zuuke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het zeker niet! hij behoord zelfs tot de Diptera (tweevleugelig).
Vlinders en motten behoren tot de lepidoptera!