Waarom kunnen dieren niet huilen?

Ze kunnen wel emoties als blijheid tonen. Maar waarom kunnen ze dan niet huilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dieren hebben geen emoties... Ze hebben ook geen humeur...

Wij mensen plakken dat etiket erop, maar dat wil dan nog niet zeggen dat het zo is...

En kunnen honden blijheid tonen? Ik denk van niet... Honden wapperen met hun staart, is dat een uiting van blijdschap? Wij projecteren dat op honden en daarmee bouwen wij een band op met die hond en dat komt de hond ten goede... En dat heeft de hond geleerd in die duizenden jaren dat ze gedomesticeerd zijn...

Maar ik kan geen enkele menselijk eigenschap op dieren en honden in het bijzonder plakken...

En daarmee zeg ik dus ook, dat ze nooit kunnen huilen... omdat ze geen emoties hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aantal fretten en 1 daarvan was zo slim om te ontsnappen door een open raam. Vervolgens sprong/gleed hij naar beneden en is hij op een overkapping boven de voordeur gesprongen (Ik hoop dat hij daarna voor links koos in het zand ipv rechts op de stoep.)
Toen ik hem verder in de straat vond was hij zeer van streek en ik zag dat zijn ogen echt heel erg nat waren. Ik weet zeker dat dit fretje echt huilde.
Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden op een klein wondje in zijn lip na.

* Afbeelding = een voorbeeld fretje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ogen van zowel mensen als dieren moeten nat gehouden worden. Denk maar aan een raam waar stof op komt. Daar kun je slechter doorheen kijken. Dat moet schoongemaakt worden. Bij de ogen gebeurt dat door steeds met je oogleden te knipperen. Je oogleden zijn eigenlijk een soort ruitenwissers. In je ooghoeken zitten traanklieren die steeds een beetje vocht in je ogen brengen. Door het knipperen verspreidt het vocht zich en veegt het je oog schoon. Dieren hebben ook traanklieren. Bij sommige dieren zie je daarom ook wel eens tranen, maar niet omdat ze verdrietig zijn. Zo hebben schildpadden veel tranen als ze hun eieren naar buiten persen. Huilen van verdriet met tranen doen alleen mensen. Dieren kunnen ook wel verdrietig zijn, maar dat uiten ze nooit door met tranen te huilen. Dieren laten bijvoorbeeld een plasje of gaan hard gillen zoals honden of wolven dat doen. Maar ze laten geen traan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onmogelijk om vast te stellen of dieren tranen laten vanwege emotie of vanwege een andere oorzaak. We kunnen nu eenmaal niet praten met dieren, "wat gaat er door je heen?". Dat dieren emoties hebben is evident. Onze emotionele huishouding is grotendeels evolutionair uit dieren voortgekomen. Wij hebben er nog een schepje bovenop gedaan vanwege onze neocortex.