Wat eet een muggenlarve?

Toegevoegd na 4 uur:
Even wat specifieker, ik dacht dat ze hetzelfde zouden eten ;). Ik bedoelde het voor de 'Vedermuglarve'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
10.8K

Het beste antwoord

De meeste muggenlarven groeien het beste in water dat stilstaat. Ze hebben maar een kleine hoeveelheid water nodig om te groeien. Zwarte en rode muggenlarven eten vooral algen. Witte muggenlarven jagen op zoöplankton en watervlooien.

Daarnaast bestaan er ook soorten muggenlarven die een plaag kunnen vormen in de sierteelt. Ze leven op of in de bodem en in rottende plantenresten. Daar voeden ze zich voornamelijk met dood organisch materiaal en de schimmels die daarop groeien. Sommige soorten veroorzaken schade door aan jonge wortels en zachte plantendelen te eten.

Toegevoegd na 4 uur:
De larven van de vedermug (ook wel dansmug genoemd), wetenschappelijke naam Chironomus plumosus voeden zich doorgaans met algen, diatomeeën (eencellige organismen van het rijk van de protisten) en detritus (de in de wateren zwevende organische deeltjes die afkomstig zijn van dode organismen).
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Steekmuggenlarven filteren kleine eencellige algjes en diertjes uit het water. Deze bevinden zich voornamelijk vlak onder het wateroppervlak omdat hier het meeste zonlicht en de grootste concentratie zuurstof aanwezig is. Hierdoor zijn ook de larven vaak net onder het wateroppervlak te vinden, alleen bij verstoring duiken ze al kronkelend onder.

Rode muggenlarven leven juist op de bodem van het water, in het bodemslib. De rode kleur danken ze aan een zuurstofbindende stof in hun lichaam, die van pas komt omdat er op de bodem minder zuurstof is. Ze komen slechts af en toe omhoog gekronkeld om adem te halen. Rode muggenlarven leven van dood organisch materiaal, sommige soorten leven in zelfgebouwde kokertjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van de muggenfamilie. Erg leuke monsters zijn de witte muggenlarven die watervlooien (daphnia) eten. Typische kenmerken van muggenlarven zijn het kleine formaat en het vermogen om goed te overleven in of op de bodem van zuurstofarm water. Aan muggen verwante groepen zijn de simuliidae in snelstromende tropische beken , zij filteren voedsel uit de waterstroom hangend aan takken en brengen rivierblindheid over, of zandvliegen in de uitwerpselen van knaagdieren in hun holen (dito voor filariasis, zweren in het lichaam of op de huid).

Omdat muggenlarven meestal klein zijn hebben ze niet zoveel kaken om organisch materiaal als bladeren te vermalen, en zullen ze leven van eencelligen en dergelijke zeer kleine voedseldiertjes op verterend organisch materiaal, de onvermijdelijke uitzondering is de larve van de langpootmug, de emelt.

Larven van steekmuggen leven meestal in stilstaand water en voeden zich op de bodem, maar de variatie in water en voedseltype is erg groot. Dat bepaalt ook weer het risico op ziekte. Malariamuggenlarven houden van wat begroeiing aan het oppervlak waar ze hun voedsel verzamelen, muggen die Dengue overbrengen leven in sterk vervuild water, zoals je in krottenwijken vindt, daarom zie je niet veel malaria in grote steden in de tropen, maar breken er wel dengue uitbraken uit.

Toegevoegd na 9 uur:
Goed gok dus in het begin. Nog een foto met bewijs en een filmpje waar er af en toe een voorbijkomt. In grotere meertjes met vis blijven de chaoborus larven overdag op de grond in diepere delen en jagen ze in de schemering op watervlooien. Het zijn ongelooflijk talrijke diertjes die vaak massaal uitvliegen.