Hoe kan het IQ van een aap berekent worden?

Vaak hoor je dat iemand het IQ van een aap heeft.
Ik vroeg me af hoe het IQ van een aap gemeten wordt en hoe precies deze meting is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (2)

Die uitdrukking is niet letterlijk bedoeld.
Het wordt gewoon gezegd omdat men er van uitgaat dat het iq, van een aap niet al te hoog is.
En ja, apen kunnen wel wat leren, en onthouden, maar een iq test doen is toch wel heel wat anders.
het kan dus niet berekend worden
11 jaar geleden
Het IQ van een aap word door meerdere "oefeningen" gemeten. (voor ons) simpele dingen, zoals figuren in de juiste opening doen, (rondje in de ronde opening, driehoekje in de driehoekige opening, enz) of een memory spel worden met apen gedaan en dit word zorgvuldig bijgehouden door degene die dit testen. Aan de hand van de vorderingen van het handelen van die aap bij verschillende testen word het IQ vastgelegd. Alle apen verschillen hierin net als bij ons, dus het IQ is per aap verschillend.

Hoe precies de meting is is moeilijk te zeggen omdat iedereen (dus ook alle apen) wel eens zijn/haar dag niet heeft, andere dingen aan het hoofd hebt of dingen smorgens net even iets anders doen dan smiddags, wat tot een andere uitslag leid. Dit zou je kunnen vergelijken met hoe ze bij ons de ogen testen. Je word op een aantal meter afstand voor een bord geplaatst waar allemaal rondjes op staan met een opening. Er word dan gevraagt of je kunt zien aan welke kan de opening zit van een bepaald rondje (die steeds kleiner worden) eerst met 2 ogen, dan alleen je rechter oog en daarna je linker oog. Stel nou dat je net op dat moment een vuiltje in je oog hebt of een traan. Je links zegt, terwijl je rechts bedoeld. Er niet zoveel zin in hebt en dus niet echt je best doet enz, dan heeft dit allemaal invloed op de uiteindelijke uitkomst van je test. ( de aap weet ten slotte niet dat het om een test gaat en heeft dus geen besef van het feit dat degene die hem testen, hem uiteindelijk bestempellen met het door hun vastgestelde IQ) misschien als de aap dit geweten had, had hij beter zijn best gedaan ;)

Maar doormiddel van oeffeningen en spelletje word dus het IQ van een aap gemeten.