Ganzen trekken toch naar het zuiden in de winter?

Alle ganzen? Of blijft er wel eens één per ongeluk achter?
Ik weet niet wanneer ze vertrekken, maar ik rij al een week of 2 naar mijn werk op de fiets. Onderweg zie ik dan een gans moederziel alleen in een sloot dobberen. Daarbij roept hij af en toe om zich heen. Zijn ze hem vergeten, of kan er wat anders zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
33.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, wat sneu!

Het beste antwoord

Er zijn veel verschillen tussen verschillende ganzen:

zie onderstaande tekst die heel illustratief is (en NIET van mezelf) zie ook link maar ik plak de tekst hier maar in, is zo'n mooi overzicht (ps laatste alinea maakte het te lang)

Ik denk zelf dat ze hem niet zijn vergeten maar dat de rest nog moet gaan

De bewegingen per soort

Rotganzen leven 's zomers in Noord Siberië. De overwintering is in de West-Europese kuststrook. In Nederland moet we om rotganzen te zien 's winters naar de Friese Waddenkust of de Waddeneilanden gaan. Deze ganzensoort leeft namelijk van wieren en zeegras.

De brandganzen broeden allemaal op de eilanden van Nova Zembla. 's Winters verblijven ze in de West-Europese kuststreken en op de eilanden van Groot Brittannië. Net als de rotgans houdt de brandgans ook van zeegras, maar eet net zo graag zaden en weidegras.
Brandganzen worden dus zowel aan de kuststrook gezien als ook op de Zeeuwse en Friese akkers en weilanden. In Friesland mengen ze zich vaak met groepen kolganzen.

De kolgans verblijft 's zomers in Noord-Rusland op de toendra. In de winter trekken ze naar Denemarken en verder tot aan Bretagne. In Nederland zien we grote concentraties in het Deltagebied, Flevoland en Friesland.

De kleine rietgans leeft 's zomers van hetzelfde menu als de kolgans maar dan in Finland en Lapland. Enkele duizenden overwinteren in Friesland op een betrekkelijk klein gebied.

Van de grauwe gans is het migratieverhaal gecompliceerder.
Vanaf juli al komen ze in Noord-Nederland en Flevoland aan, eerst vanuit Noorwegen, later vanaf de Zweedse oostkust en vervolgens uit overig Noord-Europa in de loop van de maand augustus.
De ganzen verliezen in de nazomer binnen vrij korte tijd alle slagpennen en kunnen dan een aantal weken niet vliegen totdat hun nieuwe veren zijn uitgegroeid. In die tijd willen ze zich veilig weten, beschermd tegen de bedreiging van vossen en andere roofdieren.
Na de ontginning van Flevoland zijn de Oostvaardersplassen als enig grootschalig 'wetland' overgebleven in West-Europa: dit natte gebied is essentieel voor lepelaars èn grauwe ganzen! Tijdens de rui eten de ganzen zich een soort 'slootjes' door de rietvelden vanuit een stuk open water en kunnen zich in die 'kronkelstraatjes' goed schuilhouden. Tijdens de rui eten ze uitsluitend zacht jong riet en hebben verder een voorkeur voor de lisdodde waarvan ze de zachte wortelkern eten.
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het is meer zo dat de ganzen uit het noorden deze kant op komen.
een gans alleen zie je niet zo snel; ze vormen paartjes en trio's, en die vormen weer een groep.
wel is het zo dat een gans die op de een of andere manier iets mankeert, vaak verstoten wordt.
althans bij stadsganzen zie ik dit regelmatig gebeuren.
mogelijk mankeert de gans dus wat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als dat het geval is hoe loopt het dan met zo'n gans af?
Rieneke1
12 jaar geleden
vaak niet goed; bedenk dat hij verstoten wordt omdat hij zodanig gewond is dat het zijn gedrag beinvloedt.
en ganzen zijn geen solitaire dieren, dus het alleen zijn geeft enorm veel stress, en dat heeft natuurlijk uitwerking op de weerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevalletje dieren ambulance?
Rieneke1
12 jaar geleden
die zou je kunnen bellen ja.
probleem is dat ganzen moeilijk te vangen zijn, zeker als ze iets mankeren houden ze afstand.
maar niet geschoten is altijd mis.
Over het algemeen volgen ganzen de sneeuwgrens omdat het grazers zijn die de gehele dag bezig zijn voldoende gras op te nemen. Als er sneeuw ligt is dat niet mogelijk en zoeken ganzen meer zuidelijke gebieden op. Ons land ligt voor de Noordelijke landen erg gunstig omdat sneeuw meestal niet zo lang blijft liggen. Ganzen broeden graag in Noordelijke gebieden vanwege de lange dagen,geschikt voedsel en de aanwezigheid van minder predatoren (de roofdieren in het noorden moeten rondkomen van weinig voedsel in de winter en zijn daardoor schaars).
Eenzame ganzen zijn vreemd, want de paartjes blijven lange tijd bij elkaar en vanwege de veiligheid tijdens het grazen komen ganzen meestal in grote tot zeer grote groepen voor.