Wat zouden ze gekweekte vis beter kunnen geven, i.p.v. vismeel?

Vis uit de kweek kan op zichzelf duurzaam zijn, (d.w.z. dat er voor overbevissing gewaakt wordt en zo min mogelijk milieubelastend is), maar zij krijgen wel 'vismeel' te eten van vissen die daar speciaal voor gevangen zijn! Dat veroorzaakt overbevissing. Weet iemand wat deze vissen beter zouden kunnen eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeievraag.
Een andere optie zou natuurlijk ook kunnen zijn om als mensheid zelf minder/geen vis te eten. De voedingsstoffen uit vis kan je ook uit andere bronnen halen.
Voor omega3vetzuren (de belangrijkste reden waarom vis aangeraden wordt) heb je bijvoorbeeld niet per se vis nodig. EPA en DHA kunnen ook uit algen gehaald worden (waar de vissen het uiteindelijk ook vandaan hebben), en dat kan je kopen als algenolie(supplementen), en voor ALA kan je natuurlijk lijnzaad(olie), walnoten en andere noten/zaden eten, wat door je lichaam ook omgezet kan worden in een deel van de benodigde DHA en EPA.

Het beste antwoord

Verschillende meervallen worden op het moment redelijk duurzaam gekweekt.
Het voedsel bestaat dan ook maar uit zo weinig mogelijk dierlijke eiwitten. Daarbij is een meerval van nature al duurzaam met zijn voedsel en gebruikt het bijna optimaal.

Ook zijn er experimenten die gaan over het vervangen van vismeel door het meel van vermalen beenderen. En het schijnt te lukken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tilapia kan gekweekt worden met plantaardig voedsel. Enkel de zeer jonge visjes hebben dierlijk voedsel nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vismeel zal niet zo heel erg snel voor overbevissing zorgen vanwege de lage marktprijs. De beviste soorten hebben (vaak) een korte generatieduur, wat ze beter bestand maakt tegen visserijdruk. Er treden bij dat soort vissen flinke schommelingen in de populatie op, zonder dat de visserij daarvoor verantwoordelijk is. Anchoveta eten bijvoorbeeld op grote schaal hun eigen eieren op, zodat de visserij op deze soort ook een positieve uitwerking kan hebben.
De teelt van luxe soorten als zalm en heilbot zorgt er voor dat we deze soorten kunnen blijven eten zonder dat we de wilde stand in gevaar brengen. Vismeel is maar een beperkte bron van eiwitten 20 tot 30 miljoen ton en dat is de reden dat de visteelt probeert minder afhankelijk te zijn van deze bron, anders zou de verkrijgbaarheid van vismeel een maximum zetten op de productie van gekweekte vis. Voor soorten als tilapia en pangasiusmeerval is die beperking er niet.