Klopt het dat overleden mensen geen rode ogen meer kunnen hebben op foto's?

En hoe komt dat dan? Ik heb daar ooit eens iets over gelezen of gezien, maar weet niet meer precies hoe dat nu zat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant +1

Het beste antwoord

Ogen worden ook de spiegel van de ziel genoemd en daarom verdwijnt met het uitgaan van de ziel ook de glans uit de ogen van de overledene. De glans is uit iemands leven. Volgens mij worden het ook gebroken ogen genoemd, ik heb het bij mijn Oma gezien, alsof het 1 kleur is, bijna geen pupil meer te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, onzin... Maar als de persoon langer dan 2 weken dood is en je neemt dan een foto, dan zeg ik je dan zijn er geen rode ogen meer...

Het is een reflectie inwendig die het rood maakt... Dode, pas overleden mensen hebben dat precies hetzelfde als levenden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt.
Onder een bepaalde hoek en/of lichtintensiteit kun je de bloedbanen zien die in je ogen lopen, vandaar de rode kleur.

De rode-ogen-effect in de fotografie is het gemeenschappelijke optreden van leerlingen in rode kleur foto's van ogen. Het komt voor bij gebruik van een fotografisch flitser heel dicht bij de lens van de camera (zoals bij de meeste compact camera's), in de omgevingslucht weinig licht. Het effect lijkt in de ogen van mensen en dieren die geen tapetum lucidum hebben, en dus geen eyeshine, [bewerken] en zelden bij dieren die een tapetum lucidum hebben. De rode-ogen-effect is een fotografisch effect, niet gezien in de natuur.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij het fotograferen van personen met flitslicht worden de ogen soms met rode gloed afgebeeld. Dit staat bekend als het ‘rode ogen’-effect. De pupillen van het menselijk oog reageren op het omgevingslicht. Ze trekken samen bij veel licht en verwijden bij weinig licht. Als in een relatief donkere omgeving plotseling een flits afgaat, reageren de pupillen niet snel genoeg. De rode bloedvaten in de retina achterin het oog wordt dan gefotografeerd door de wijde pupil heen. En dat heeft ‘rode ogen’ als resultaat.

http://www.fujifilm.nl/fujifilm_com/aff01aa0600cae4cee32bef178442509.php

Toegevoegd na 10 minuten:
En bij een dode mens kan dus de pupillen nooit reageren op het omgevingstlicht.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een uitgebreid antwoord maar goed vind ik het niet, die latijnse namen snapt een normaal mens niet en als je het van wikipedia haalt , maak er dan geen 'copy/paste' geval van, zet het in je eigen woorden. -1!
'k Moest even denken hoe het ook alweer zat. Maar je krijgt rode ogen omdat je de reflectie van het netvlies(retina) ziet met de rode bloedvaten en de rode gele-vlek(Macula lutea). Wanneer iemand dood is stolt het bloed, komt er geen zuurstof meer bij en word donkerder rood. Ook zakt sommige delen van het bloed door de zwaartegracht naar beneden.
Wanneer dus het bloed uit het netvlies verdwijnt zou dus de foto niet meer rood moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pulillen reageren op licht ; hoe meer licht, hoe kleiner de pupil, hoe minder licht, hoe groter.

Rode ogen krijg je voornamelijk wanneer je in een donkere omgeving bent (waardoor je pupillen dus op zijn grootst zijn) en het plotselinge flitslicht tekort is om het 'gat' weer dicht te laten 'trekken'. Dan weerspiegelt als het ware de achterkant van het oog het licht, en door de bloedvaatjes aldaar zie je het als rood.

Wanneer iemand overleden is, worden de pupillen niet meer groter in het donker. Bovendien is het voor een dode moeilijk precies in de lens te kijken. De kans dat een gefotografeerd dood persoon dus 'rode oogjes' heeft op de foto, is daardoor erg klein. Zoals jij op foto's die zijn genomen in zeer lichte omstandigheden ook met flits geen rode ogen zult hebben, omdat je pupillen dan heel klein zijn, of wanneer je niet helemaal recht in de lens kijkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer iemand al iets langer dood is, trekt het bloed uit de retina ook weg, waardoor er niets meer valt te reflecteren. Dat kan al vrij snel na het intreden van de dood zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zelfde idee had ik ook,daarbij zijn bij toch wel 95% van de overledenen de ogen gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradisen: ik heb er inderdaad nog even aan gedacht om die toevoeging erbij te zetten want je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik bedoelde dus wanneer ze eventueel de ogen open zouden hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik eerlijk gezegd maar van uit gegaan, anders leek het antwoord me wel HEEL erg voor de had liggen :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dat enige jaren geleden toch meegemaakt met een overleden buurman. Die lag idd opgebaard met geopende ogen en omdat we er niet op voorbereid waren,schrokken we toch wel. Mijn dame dacht in eerste instantie,dat de man nog leefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. Aangezien het bloed niet meer stroomt, maar vooral doordat de pupil niet meer wijd open staat (in het donker) zal je niet zo snel rode ogen meer krijgen bij een overledene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradiser: Het lijkt me idd heel naar om iemand dood te zien met open ogen.... Heel onprettig. Zelf het idee..