in de middenberm van de ijburglaan richting de zuiderzeeweg staat een hele leuke paars bloeiende (wilde of ingezaaide?) plant. wie kent m?

grof geschat 60-70cm hoog. ik kan vanuit de auto en de tram net niet goed zien welke het is. hij heeft een lange hoge aarvormige bloeiwijze. lijkt een beetje salie-achtig en is dieppaars......

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
11 jaar geleden
Welke plaats?
Heb je foto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
spoor-of damastbloem? Is niet diep maar wat lichter paars en :ronde"aar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ijburglaan lijkt mij bij ijburg in Amsterdam ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja slim he, zelfs al oud amsterdamse neem ik blijkbaar aan dat iedereen dat weet....
het is geen damastbloem, de kleur is echt donkerpaars, kleur van wilde akelei. bij sommige planten gaat er 1 stengel recht omhoog en die krijgt dan halverwege 2 zijtakken recht tegenover elkaar en dan krijg je 3 van die aren. helaas geen foto maar ik geloof dat ze hier in tilburg ook ergens staan dus als ik ze zie zal ik er een maken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helaas is het niet gelukt een foto te maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
judaspenning?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ook geen judaspenning. het is veel donkerderpaars en het zijn smallere aren met meer en kleinere bloemetjes. blad kan ik niet goed zien tussen het gras. en slangenkruid is blauwer en heeft een ander silhouet. ik ken best wel veel planten maar deze???? hij lijkt n beetje op de salvia nemorosa, ook qua kleur, maar deze heeft een naast de bloeiende aar dus ook nog een 2tal zij-aren, als een soort drietand. lastig te omschrijven hoor.

Antwoorden (1)

het zou goed slangenkruid, echium vulgaris, kunnen zijn.
Rieneke1