Heeft zwaartekracht iets te maken met de menselijke spijsvertering?

Aangezien voedsel van boven naar beneden beweegt, van mond naar anus..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Gedeeltelijk wel. De zwaartekracht zorgt er voor dat in je maag de zwaardere delen naar beneden zakken, en de lichtere delen omhoog komen. Zo kunnen astronauten bv geen boertjes laten, want dan komt overige vloeistof gewoon mee..

http://www.scientias.nl/spruitjes-in-het-iss-echt-niet/4791
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het kan zo zijn dat je eten zo makkelijker naar beneden glijdt en je er zo minder energie aan hoeft te besteden.
het lichaam is zo opgebouwd dat het overal zo efficiënt mogelijk werkt.
maar ff iets anders, ik denk niet dat je je eten in je anus wil proppen...
was ooit ook al het gesprek op school en toen was dat het meest lucullisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaartekracht doet niets voor de spijsvertering afgezien van het feit dat je drol in de pot valt ipv tegen het plafond.
(het allerlaatste gedeelte van het spijsverteringssysteem)
De slokdarm en andere organen hebben een stuwende werking. Denk maar aan astronauten, die eten ook zonder zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je slokdarm, maag, en darmen maken peristaltische bewegingen. dit zijn golvende knijpende bewegingen waardoor het voedsel zich verplaatst.
het is in principe mogelijk om op je kop te eten en te verteren.

op het einde van de rit bij de endeldarm weet ik het niet zeker......
zeer waarschijnlijk is de zwaartekracht hierbij wel heel erg gemakkelijk.... :O)