Horen pulletjes met 2 weken al te ruien?

Beste eendenkenners, wie kan mij helpen?

Ik heb een week geleden een gezonde felle pul in de sloot gevonden. Ze groeit erg goed en is erg levenslustig. Ik geef haar alles wat ze nodig heeft: Schoon laag vijvertje iedere dag, kuiken opvokmeel, graspollen en rietschoten staan in het hok en de keramische warmtelamp hangt er boven.

[b]Nu heeft ze sinds twee dagen kale plekken: Een op haar rug en een in haar nek. Ze maakt zichzelf ontzettend vaak schoon en de plekken groeien gestaag.
Kan het kloppen dat een pulletje al met 1 of anderhalve week in de rui raakt? En is het dan normaal dat ze daar kale plekken van krijgt?[/b]
[b]Er groeien wel kleine zwarte sliertjes waar de plekken zitten, beginnende veren misschien?[/b]

Om haar te kunnen laten zwemmen hebben we haar, na het te vragen aan de dierenarts een beetje ingesmeerd met pure kokosolie en daarna bleef ze voor een half uurtje goed drijven en leefde zich heerlijk uit in het water. Toch was haar poep een beetje anders de dag daarna, dus doe ik het maar niet meer, want die olie krijgt ze natuurlijk toch binnen... Ik denk dat ze zich ook zo aan het schoonmaken is vanwegen die vetresten op haar veren, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Heeft iemand een idee? Zou het door stress kunnen komen, of verveling misschien?

Hopelijk weet iemand het antwoordt

Groetjes Dwyght.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

wat een ontzettend slecht advies van de dierenarts.
nooit met olie insmeren, daarmee verpest je het verenpak (in wording) van het pulletje.
gewoon droog houden tot ze goed in de veren gaan zitten, pas dan mogen ze het water in.
wel de voetjes dagelijks masseren met wat vaseline, om pootmisvormingen te voorkomen.
opfokkorrels zijn uitstekend, maar geef ook dagelijks groen erbij; een emmer kroos uit de sloot, of een schaal water met fijngesneden andijvie bijvoorbeeld.
met dit weer is een warmtelamp eigenlijk overbodig; alleen in de nacht zou je die nog aan kunnen zetten ivm slechte isolatie door het verpeste verenpak.
succes, hopen maar dat het goed komt!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tips rieneke, het lag inderdaad aan de olie en die laat ik voortaan maar achterwege. Gelukkig groeide het dons binnen twee dagen weer terug op haar rug en begint het echte verenpakje daaronder nu langzamerhand door te komen.
Rieneke1
11 jaar geleden
leuk dat je nog even wat laat weten; fijn dat het de goede kant op gaat!