Wat gebeurt er als een jong dood gaat in een nest?

Het zal heus wel eens gebeuren dat een jong het niet haalt en dood gaat vóór het vliegrijp is. Wat doen de oudervogels in zo'n geval?
Bij een open nest kan ik me nog voorstellen dat ze het kunnen verwijderen, maar in een nestkastje of in een boomholte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
20.3K

Het beste antwoord

Ik had vorig jaar een nest pimpelmezen in mijn nestkastje. Toen het spul uitgevlogen was, bleek er nog één dood achtergebleven te zijn. Ze blijven in een nestkastje achter. In een open nest worden ze over de rand gewerkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een van de ouders maakt het nest proper door het dode jong eruit te werken.
Kijk maar eens onder vogelnesten, of omgekeerd, kijk eens naar boven als er een kadaver op de grond ligt, de kans is groot dat er daarboven een nest is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een open nest of een boomholte wordt het dode jong naar buiten gewerkt, zo mogelijk.
in geval van een nestkastje gaat dat de oudervogels niet lukken, en blijft het dode jong waar het is.
bij het schoonmaken van het nestkastje loop je dus risico een dood vogeltje aan te treffen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Op de site van beleefdelente van de vogelbescherming kun je zien hoe een ooievaar een jong naar buiten gooit. pas geleden op tv hoe moeder het jong opvrat.
Ik wilde eerst het filmpje linken, maar er zullen mensen zijn die dta niet willen zien, als je dat wel wilt, evenn langs de ooievaars gaan,
Verder wel een hele leuke site om te bekijken
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
nee het drong pas later door dat je het over een nestkastje had, maar als je die vogeltjes soms met nestmateriaal ziet sjouwen zijn ze sterker dan ze lijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch gewoon de directe link geven ipv de hele film hier in te plakken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijne toepasselijke naam ook, bij zo'n filmpje: 'beleef de lente': en hoe een moedervogel haar dode jong opvreet.
anneliez
11 jaar geleden
www.beleefdelente.nl
is de link