wat voor een beestje is dit?

Het lijkt op een heel klein kevertje, 3mm lang.
Het heeft vleugels, maar probeert niet te vliegen.
Gevonden onder het matras.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Het is het australische tapijtkevertje - Anthrenocerus australis Hope.

De larven eten van dood organisch materiaal.
Zoals, wol, opgezette dieren, gedroogd vlees....et cetera.
De kever is vrijwel ongevaarlijk, al leggen vrouwtjes natuurlijk wel eitjes.

Misschien heb je geluk en komt hij uit een vogelnestje onder de dakgoot of dergelijke.
Maar met een beetje peg zijn de larfjes nu iets aan het opeten van je!
Speur ze op en stop het kledingstuk (of wat het ook is) voor een 5 dagen in de diepvries.

Mocht je ze dan nog niet te pakken hebben, dan zul je naar de winkel moeten gaan om gif te halen...al denk ik dat het wel mee zal vallen.

Tip: Controleer goed de truitjes die je van oma hebt gekregen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gewone tapijtkever, Anthrenus verbasci. Hoewel die wel meer bruin dan zwart van kleur is, maar gezien de hoeveelheid blauw op de foto is dat waarschijnlijk een verkleuring.
Amadea