licht in mijn kippenhok, welke lampen?

Als je in de winter het kippenhok een paar uur verlicht om de dag te verlengen, leggen de kippen door.
Ik wil dit met ledlampen doen, maar die geven erg wit licht. Op welk licht reageren de kippen? Moeten het daglichtlampen zijn, of mag het ook met ledverlichting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
19.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, Ledlampen zijn óók in z.g. "warm-wit" verkrijgbaar! Verbruiken amper stroom...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt van die campinglichten op spiritus die je moet oppompen en die na een paar uur vanzelf uitgaan. Hadden wij vroeger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor; je hangt hem ergens waar ze niet naartoe kunnen fladderen.
Led lampen zijn ideaal omdat ze op gelijkspanning werken (geen flikkering) en weinig energie verbruiken. Kippen verdragen tl licht niet goed, omdat het oog erg gevoelig is voor de flikkeringen 100 keer per seconde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij blauw licht kunnen vogels niks zien, alleen contouren.
Bij roodlicht verminderen kippen hun snavelpikgedrag - in Engeland werden kippenschuren wel verlicht door afwisselend blauw/rood.
Een legkip heeft 14 uur daglicht benodigd - krijgt hij méér dan gaat hij op de stok zitten dutten. I.p.v. een klok kun je legkippen dus het best met een nulspanningszekere 10-uurs timer verlichten die op zijn beurt door een fotocelletje wordt gestart.
TL-buizen zijn alleen tot -4°C bruikbaar: daaronder starten ze niet of je moet de gloeidraadjes elk apart op twee beltrafo's voorverwarmen: de schakeling is dan zelfs nog dimbaar ook. TL-buizen van 18 Watt of minder starten wel in vrieskou.
Op dit moment liggen bij de Gamma goede Ledlampen met een mooie warme lampkleur van 4 Watt E-27 fitting en geven evenveel licht als een 60Watt gloeilamp, voor 23 euro maar of ze in vrieskou werken weet ik niet.
Oja en nog wat: houdt een legkip nooit onderste-boven want alles wat zwanger is mag je niet omkeren!!! Is maar een weet natuurlijk maar de fout komt helaas vaak voor.