Op welke leeftijd begin je als mens te krimpen?

De groei houdt een keer op, maar wanneer begin je met krimpen? Oude mensjes zijn een stuk kleiner, op de leeftijd van bijvoorbeeld 80 jaar, dan dat ze ooit zijn geweest.

12 jaar geleden
in: Biologie
25.7K

Het beste antwoord

Een gezond mens wint tot de leeftijd van ongeveer 35 jaar aan botmassa, doordat er in die periode systematisch meer bot wordt aangemaakt dan er wordt afgebroken.

Rond zijn 35e bereikt hij zijn "piekbotmassa". Hierna is er sprake van een grotere botafbraak dan de opbouw van nieuw bot, waardoor het "botkapitaal" geleidelijk slinkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na de middelbare leeftijd is er echt sprake van botverlies.
Gewrichtsslijtage, ofwel artrose, is een kwaal waar we ook mee te maken kunnen krijgen.
Het kraakbeen in de gewrichten raakt versleten en vermindert.: je zakt een beetje in.

Daarnaast raak je meestal spiermassa kwijt; dat gaat vanzelf doordat je veroudert.
Je kunt het een beetje tegengaan door meer te bewegen.
Maar al met al word je kleiner: je krimpt!