Wie controleerd het ecologisch systeem in de Nederlandse wateren?

Het lijkt me van belang voor de visserij dat er een organisatie bestaat die de "gezondheid" van het ecologisch systeem in het water controleerd en alarm slaat als er iets mis is. Maar welke organisatie doet dat en hoe ver gaan ze daarin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het waterschap of rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit. Op het ogenblik doet men daar verwoede pogingen om de doelstellingen te halen voor de Kaderrichtlijn Water. Deze heeft allerlei soorten doelstellingen die variërend van soortenrijkdom tot fosfaatgehalte. Er zijn veel organisaties die het waterschap daarbij assisteren of opdrachten uitvoeren. Veel opdrachten worden uitgevoerd door ecologische adviesbureaus of er worden door universiteiten onderzoeken uitgevoerd en modellen gemaakt om de waterkwaliteit te kunnen beheersen.