Het is een mechanisme waarmee ze zich tegen planteneters verdedigen

Toegevoegd na 2 minuten:
[quote=http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetel#Brandharen]
Aan de top van de knop van iedere brandhaar zit een weerhaakje dat bij aanraking in de huid vast komt te zitten. Daarbij breekt de knop van de brandhaar af en komt een mengsel van stoffen in de huid die de brandende en langdurig aanhoudende pijn veroorzaken. Ook ontstaan op de huid lichtere, jeukende bultjes, die netelblaren worden genoemd. Onderzoek uit 1849, 1947 en 1969 toonde aan dat de brandharen acetylcholine, histamine, serotonine en mierenzuur bevatten. Laatstgenoemde stof zou de belangrijkste veroorzaker van de pijn zijn. De afgelopen 100 jaar is weinig onderzoek verricht op dit gebied. Wat wel bekend is wordt gebaseerd op twijfelachtige referenties en kwalitatief slecht onderzoek. Of mierenzuur werkelijk de belangrijkste veroorzaker van de pijn is zal nader onderzocht moeten worden. Onderzoek uit 2006 toonde aan dat oxaalzuur en wijnsteenzuur waarschijnlijk de veroorzakers van de aanhoudende pijn zijn. Van acetylcholine, histamine, serotonine kon niet overtuigend worden aangetoond dat zij een belangrijke bijdrage aan de pijnlijke effecten leveren. Wat de histamine betreft is het zelfs onduidelijk of deze afkomstig is van de brandharen of uit de mestcellen in de huid.[1]Wie gedwongen is een brandnetelstengel vast te pakken, kan dat het beste met een licht opwaartse beweging doen, omdat de brandharen van de stengel iets naar boven wijzen. De brand van de kleine brandnetel is pijnlijker en meer stekend dan van de grote. Beide soorten hebben op de wortels en de bovenzijde van het blad geen brandharen.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een gif op de plant ]elf, iso-propionzuur. Dat prikt. Dat zit in kleine haartje boven op het blad en die breken waarbij het gif vrij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De botanische naam van de Brandnetel, Urtica dioica komt van het Latijnse uro "ik brand", wat verwijst naar de pijnlijke brandharen van de plant,
Het nederlandse woord Brandnetel is afkomstig uit het Angelsaksisch en afgeleid van het woord noedl of naald.

Wikipedia schrijft: Aan de top van de knop van iedere brandhaar zit een weerhaakje dat bij aanraking in de huid vast komt te zitten. Daarbij breekt de knop van de brandhaar af en komt een mengsel van stoffen in de huid die de brandende en langdurig aanhoudende pijn veroorzaken. Ook ontstaan op de huid lichtere, jeukende bultjes, die netelblaren worden genoemd. Onderzoek uit 1849, 1947 en 1969 toonde aan dat de brandharen acetylcholine, histamine, serotonine en mierenzuur bevatten. Laatstgenoemde stof zou de belangrijkste veroorzaker van de pijn zijn. Onderzoek uit 2006 toonde aan dat oxaalzuur en wijnsteenzuur waarschijnlijk de veroorzakers van de aanhoudende pijn zijn.

Ik ben een keer in bikini languit in de brandnetels gevallen. Dat vergeet je je leven niet meer :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, een tip voor als je een brandnetel hebt aangeraakt: Ken je de Weegbree? Die vind je altijd op plekken waar veel gelopen word. Als je daar een blad van plukt en het sap goed over de plek smeert waar je je gebrand hebt, gaat gegarandeert het branderige gevoel snel over! Ik heb het ook wel eens met de dovenetel (ziet eruit als de brandnetel maar dan met witte bloempjes) geprobeerd maar dat helpt niet echt.