Hoe kan ik groene ogen hebben terwijl de rest van mijn familie blauwe ogen heeft?

Ik ben de enige in mijn gezin met groene ogen. De rest heeft allemaal blauw of grijsblauw. Ik had tot mijn 10e wel blauwe ogen, daarna veranderde ze in groen met geel.

Ik weet dat blauwe en bruine irissen beide dominant zijn aan groene irissen. Hoe kan het dan dat ik groene ogen heb?

Toegevoegd na 1 uur:
Graag andere antwoorden als in de richting van geadopteerd zijn en in de trant van flauwe melkboer-grappen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Amadea
12 jaar geleden
Jij bent óf geadopteerd, of één van jouw biologische ouders is een ander persoon dan de vader of moeder van de andere kinderen in jouw gezin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook een optie haha, maar ik ben meer op zoek naar een antwoord dat daar niet van uit gaat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwe grappen kun je melden, als je wilt. Het antwoord van jjjgroot bijvoorbeeld is slechts een flauwe grap en verder geen antwoord. Ik vermoed dat dat na een melding dan ook wel wordt verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De overerving van oogkleur is veel ingewikkelder dan in de schoolboeken staat. Er zijn minstens 2 genen bij betrokken. Er is geen sprake van alleen maar blauw en bruin. Iedereen weet toch dat ook grijs, groen, lichtblauw, donkerbruin en zelfs rood mogelijk is. Zelfs twee verschillend kleuren in 1 mens komt voor.
Bovendien betekent het bezit van een bepaald allel nog niet dat het ook echt goed werkt. Ook een dominant allel kan dus soms niet in het uiterlijk (fenotype) zichtbaar zijn. Er kunnen allerlei "fouten" ontstaan tijdens de ontwikkeling. Trek dus geen voorbarige conclusies aan de overerving van de oogkleur in je familie!! Eigenlijk zou je zo'n onderzoek niet moeten doen op grond van verkeerde uitgangspunten. Ook het voorbeeld van tongrollen dit in veel schoolboeken genoemd wordt is in werkelijkheid veel ingewikkelder. Er zijn bijzonder weinig uiterlijke kenmerken die maar door 1 gen geregeld worden. Gerard Scholte/Bioplek "

Het beste antwoord

Het is onmogelijk om groene ogen te krijgen als je 'hele' familie blauwe ogen heeft.

Uit 2 witte konijntjes komen ook nooit zwarte.

Toch is het bij jou gebeurt en dan wil dat zeggen dat een van je ouders drager is geweest van een recessief gen dat zorgt voor je huidige oogkleur.
Deze is misschien meerdere generaties niet gebruikt, maar komt bij jou naar voren.

Oogkleuren kunnen ook veranderen, de redenen hiervoor zijn nog niet achterhaalt.

Ook zou het kunnen dat het gen van een van je ouders gemuteerd is. Daar is helemaal niks mis mee.
Een individu draagt ontzettend veel mutaties met zich mee, maar weinig van deze mutaties komen tot uiting.
Als beide ouders van jou geen recessie gen heeft dat voor jou oogkleur zorgt, dan zou dit de oplossing zijn.
Dit soort dingen gebeuren vaker en is niks om je zorgen over te maken.
Op die manier ontstaan er nieuwe dingen bij een soort.

Een moest namelijk de eerste zijn met blauwe, groene.... ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is er ergens in de familie (opa's, oma's of nog verder terug) toch iemand met groene ogen. Als je ouders blauwe ogen hebben, hoeft dat nog niet automatisch te betekenen dat jij ook blauwe ogen krijgt. Ze kunnen het gen voor een andere kleur tóch bij zich dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij blauw in principe dus niet... als je blauwe ogen hebt heb je twee genen voor blauwe ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik waag dat toch te betwijfelen ;-) :
http://erfelijkheid.nl/node/569
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat helaas niet bij wat daarvan de oorzaak is. Ik vermoed toch de een of andere vorm van mutatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, oogkleur is een complex iets. We weten er nog lang niets alles over. Zo simpel als "bruin beats blauw" is 't echt niet.
Omdat blauw dominant is over groen kan het zijn dat jouw vader en jouw moeder allebei recessief groen hadden, maar ook blauw en dat blauw bij hun, en de rest van de familie, dus overheerst. Als jij van allebei jouw ouders dus toevallig de groene ogen-eigenschap hebt geërfd is er geen blauw om te overheersen en krijg je groene ogen.
Dit is heel goed mogelijk, en hoeft dus ook zeker niet de schuld van de melkboer of wat dan ook te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via deze link zie je dat blauw juist recessief is over groen. Een blauw en een groen gen geeft groene ogen: http://erfelijkheid.nl/node/569
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tijdje terug iets gelezen over dat blauw juist dominant zou zijn, maar ik weet niet meer waar, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, sorry. Ik ging ervanuit dat wat de vraagsteller zei over dat blauw en bruin dominant zijn over groen waar is, zonder dat ik dit heb gecheckt. Als blauw wel dominant is klopt het verder wel, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller stelt vragen omdat 'ie 't niet weet. Je kunt er daarom niet per definitie vanuit gaan dat 'ie 't wel zal weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller zei: Ik weet dat blauw...
Dus dat gedeelte was niet de vraag. Net als dat nu niet de vraag is of de vraagsteller het weet of niet, maar of ik het principe wel goed heb gezien het feit dat ik een biologie examen heb met een week of 3. Snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dus prima uit te leggen rosalie als jouw vader een gen voor bruin en voor groen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mismaris: Niet alles wat vraagstellers beweren, klopt ook. Als vraagsteller zegt "ik weet dat blauw", dan wil dat nog niet zeggen dat dat ook werkelijk zo is. Maar inderdaad, als blauw dominant is over groen, dan klopt jouw verhaal. Het principe heb je goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rosalia: Ik lees zojuist dit: "Bruin is inderdaad dominant. Groen is een aparte eigenschap die als het ware aan oogkleur is toegevoegd en is onafhankelijk van het het gen wat met blauw en bruin codeert. Als iemand groene ogen heeft, is de ondergrond bruin of blauw. Je hebt groene ogen in allerlei tinten, maar er zijn dus wel twee grote hoofdlijnen: De groene ogen met blauw als onderliggende kleur en de groene ogen met bruin als onderliggende kleur. Over het algemeen is ook wel te herkennen wat de onderliggende kleur is. "
Je ouders kunnen beide heterozygoot zijn. Dat betekent dat ze de genetische eigenschappen voor groen en blauw bij zich dragen. Als blauw dominant is, hebben ze dan allebei blauwe ogen.

Toen jij ontstond, hebben zij allebei een stukje van hun genetische eigenschappen aan jou doorgegeven.

Dat kan op de volgende manieren (ik geef telkens aan welke kleur je ouders doorgaven):

vader: blauw en moeder: blauw, dan jij: blauw
vader: blauw en moeder: groen, dan jij: blauw
vader: groen en moeder: blauw, dan jij: blauw
vader: groen en moeder: groen, dan jij: groen

Op deze manier beredeneerd is de kans 25% dat een kind van hen beiden groene ogen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, volgens je tabelletje kan een kind alleen groene ogen hebben als beide ouders groene ogen hebben. De vraagsteller met groene ogen heeft ouders met blauwe ogen. Ook spreekt je tabelletje je stelling tegen dat blauw dominant is over groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, skip de 2e opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauw is NIET dominant over groen: http://erfelijkheid.nl/node/569
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, Rosalia. Widar heeft niet helemaal begrepen wat ik schreef. Ik schreef dat de ouders heterozygoot zijn, dat ze dus allebei een groene en een blauwe eigenschap hebben. Eén van die twee eigenschappen geven ze aan hun kind door. In mijn overzichtje staat welke kleur ze doorgaven, niet welke kleur hun eigen ogen hebben. Dat is bij allebei blauw, omdat blauw dominant is over groen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad dat stukje tussen haakjes over 't hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nomen: maar als groen dominant is over blauw (zie: http://erfelijkheid.nl/node/569) kan het gewoon niet wat jij zegt. Het past niet in de vraag. De vraag is nu dus eigenlijk: is groen werkelijk dominant over blauw (de meningen verschillen dus blijkbaar) of niet? De vraagsteller ging uit van het tegendeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet niet of groen dominant is over blauw, of dat het andersom is.
De vraagsteller schreef dat blauw dominant is, daarom ging ik daar bij mijn mogelijke verklaring ook vanuit.