Een zeemeeuw verliest niet al zijn warmte, zelfs niet als hij op het ijs staat. Hoe houdt hij zijn lichaam op temperatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Door zijn verenjasje een beetje op te zetten, zodat er warme lucht tussen blijft zitten die hem warmhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vogels waarvan het verenpak in orde is, zijn uitstekend geisoleerd.
de poten bevriezen niet doordat aders met warm bloed vlak naast aders liggen met wat afgekoeld bloed.
Rieneke1
12 jaar geleden
De vogels staan op het ijs om niet al te veel af te koelen, het ijs blijft namelijk rond het vriespunt, er is een warmte stroom door het ijs van de koude lucht naar het nog niet bevroren water en ijs is een goede warmtegeleider. Als ze gedurende strenge vorst op een akker staan is de bodem veel kouder en lopen de poten kans te bevriezen.

Ze kunnen de poten sterk laten afkoelen, door ze min of meer van de bloedsomloop af te sluiten. De grotere aderen en slagaders in de poot liggen vrij dicht langs elkaar zodat het weinige bloed dat weer terugstoomt van de poot opwarmt door het instromende bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ook wel net zoals een eend: een vetlaag hebben en een soort olie tussen de veren als extra isolatie. Net zoals dat schuim tussen muren van een huis :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klein beetje vet heeft geen enkele (of althans een zeer beperkte) isolerende rol. Het belang van het vet is dat de verenpak goed afgesloten is en waterdicht blijft. De isolatie komt van de lucht onder de verenpak.
Als je het vergelijkt met het schuim waarmee ze in de muren spuiten, het isolerende effect komt van de lucht in het schuim, en niet van het materiaal waarmee ze spuiten.