De uil eet zijn prooi meestal volledig op. In tegenstelling tot veel andere vogels hebben uilen geen krop en wel een blinde darm. De maag van een uil bestaat uit twee delen, die heten de kliermaag en de spiermaag.
Het voedsel komt eerst in de kliermaag aan, waarna er maagzuur aan wordt toegevoegd. Na de kliermaag komt het voedsel in de spiermaag, die, wat de naam al zegt, gespierd is. Onverteerbare delen (zoals bij de uil vacht en botten) worden hier verzameld. Ze worden hier samengeperst tot een uilenbal die uitgebraakt wordt als hij groot genoeg is. De braakballen zijn met slijm bedekt zodat ze niet uit elkaar vallen en makkelijk door de slokdarm kunnen. Als een uil een hongerperiode ondergaat houdt hij de uilenballen langer in de maag (uilenballen uitbraken is geen reflex, de uil kan zelf bepalen of hij de ballen uitbraakt of niet).
Een uil moet geen vlees gevoerd worden waar geen haren en botten in zitten, zo kan hij namelijk geen uilenballen maken. De uilenballen zijn deel van de levenswijze van de uil, als hij die niet vormt (dus door vlees zonder haren/ botten gevoerd te krijgen) kan hij ziek worden en doodgaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Bron: http://uilentuinhethoog.nl/uilen-weetjes/