De aqua/aero-dynamica.

Ook is het belangrijk dat vliegtuigen blijven drijven zodra ze op water moeten landen dus zou de bultrug hier misschien ook aan kunnen bijdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kenmerkend voor de bultrug zijn de lange vinnen, mogelijk is het manoeuvreren van bultruggen en vliegtuigen vergelijkbaar. Door hun grootte is de stroomlijn bij bultruggen het belangrijkste en is de invloed van viscositeit van het water minimaal.

Verder zie ik niet veel in de vraag. Alleen luchtschepen zouden de vorm van een bultrug, de lange beweegbare vinnen en de brede langzaam en wijd uitslaande staart kunnen gebruiken. Enige jaren terug waren er in musea grote zwevende pinguins te zien die zich vrij gemakkelijk door de lucht bewogen.

De enige toepassing die ik ken was een soort schoepenrad waarvan de bladen draaibaar waren ten opzichte van de omtrek van de cirkel zodat steeds een maximale aandrijving werd verkregen. Dit werd het "whale tail" rad genoemd, maar het is vermoedelijk een zachte dood gestorven.