Als je hersenschors dikker is, waarom is dat goed?

Ik weet dat tetris goed is voor de hersens. Ik heb gelezen dat je er een dikkere hersenschors van krijgt. Maar voor wat dient dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Je hersenen bestaan uit ontzettend veel cellen en uitlopers van cellen (axonen en dendrieten). De cellen vormen onderling netwerken en communiceren met elkaar, zodat signalen afkomstig van zintuigen (prikkels) kunnen worden verwerkt, en er op deze waarnemingen kan worden gereageerd (de respons). In de hersenschors vindt bewuste gewaarwording plaats: de prikkels worden verwerkt en geïnterpreteerd. Een dikkere hersenschors kan duiden op meer cellichamen (die zitten aan de buitenzijde, waar het roze is) en dus mogelijk efficiëntere signaalverwerking. Natuurlijk is meer niet altijd beter; myelinisering en de complexiteit van de hersenstructuren zijn denk ik veel belangrijker. Maar er wordt dus gesuggereerd dat een dikkere hersenschors duidt op een beter werkend brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met de hersenschors worden alle menselijke activiteiten gestuurd, eigenlijk de CPU van je lijf. Dus als ie dikker kan je meer verwerken en ben je misschien slimmer. Overigens verdwijnt deze evt verdikking weer. Lees:

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2006/maart/Slim-kinderbrein-verandert-sneller.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat uit diverse onderzoeken is gebleken dat er akelige ziektes en stoornissen zijn die samenhangen met een dunnere hersenschors. Bijvoorbeeld ALS, depressie, ADHD, en schizofrenie.
Amadea