als ik nog kinderen wil maar ga nu voor een paar maanden aan de pil, heeft dat dat gevolgen voor de kinderwens? (ben 41)

ik bedoel dus, of dat kwaad kan aangezien mijn eitjes toch al niet meer helemaal up to date zijn zeg maar. Dus: als ik nu een paar maanden aan de pil ga, is er dan kans dat ik mischien (nog) moeilijker zwanger kan worden als ik besluit dat t moment daar is om te gaan proberen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij mijn weten is het kort aan de pil gaan als je 41 jaar bent en een kinderwens hebt niet handig. Als je lang de pil niet gebruikt hebt en daar nu weer mee begint voor enige maanden zal het daarna weer tijd kosten om op een natuurlijke manier op regel te komen. Dan zou het zwanger raken moeilijker gaan/meer tijd kosten en ik denk dat je daar niet op zit te wachten. Ik raad je aan om andere voorbehoeding te gebruiken dan hormoonpreparaten (condoom), een bijkomend voordeel is dat je dan je timing kunt checken (regelmatigheid en tijdsduur tussen menstruaties. Je zou dan bij wijze van spreken misschien je eisprong kunnen leren inschatten en als je dan kinderen wilt je kans op zwangerschap vergroten. Wel moet ik erbij zeggen dat iedere vrouw anders op de pil en daarna reageert, dat door pilgebruik je vruchtbaarheid zou toenemen na het stoppen acht ik echter onwaarschijnlijk en word je in dat geval dus nog minder snel zwanger, wat een hoop verdriet kan geven. Misschien kun je je moeder vragen wanneer haar menopauze intrad, soms komt dat vrij sterk overeen met die van de dochter. Was je moeder laat met de menopause, dan heb je een aanwijzing welke speelruimte je nog hebt. Ik ken stellen die (te) lang gewacht hebben en zelfs met IVF niet meer zwanger konden raken, waar ze echt onder geleden hebben. Je kunt in je leven wel prioriteiten stellen maar het lichaam vaart haar eigen koers. Dit is NIET beledigend bedoeld. Ik wens je in de toekomst een fijn moederschap toe, het ouderschap is -naar mijn mening- het mooiste wat je als mens kunt overkomen.

De eitjes in je eierstokken zitten wel veilig natuurlijk. Wel loop je met jouw leeftijd natuurlijk het risico dat het minder snel zal lukken, dat je in de overgang komt of dat er complicaties optreden.

"Na het 30e levensjaar neemt de vruchtbaarheid van de vrouw gestaag af. Heeft bijvoorbeeld een normaal vruchtbare vrouw op haar dertigste jaar iedere maand een kans van 20% om zwanger te worden, dan daalt deze kans op het 38e jaar naar 5% per cyclus. Dit betekent dus niet dat een vrouw van 38 jaar maar 5% kans heeft om überhaupt zwanger te worden, maar dat het 4 maal zo lang duurt voor ze zwanger is, het zou dus best één of drie jaar kunnen duren voor de op die leeftijd vaak snel gewenste zwangerschap tot stand komt. Veel vrouwen op oudere leeftijd wenden zich dan ook (te) snel tot een vrouwenarts om via hulpmiddelen, als het stimuleren van de eierstokken of reageerbuisbaby's, zwanger te worden. De kans om op deze wijze sneller zwanger te worden neemt hiermee zeker toe, maar de kans op twee- of drielingzwangerschappen eveneens. Hoe zit het met de kans op een miskraam/abortus, als men eenmaal zwanger is. De kans op een miskraam neemt met het stijgen der leeftijd sterk toe. Mogelijk is dit een gevolg van de kwaliteit van het eitje dat vrijkomt uit de eierstok, maar ook de minder goede hormoonregulatie op oudere leeftijd die nodig is voor een goede eisprong en innesteling van de bevruchte eicel kan hierbij een rol spelen. Zo is de kans op een miskraam tot het 35e jaar ongeveer 10%. Deze kans is ongeveer 20% tussen het 35e en 40e jaar en na het 40e jaar ongeveer 40%. Ook de kans op kinderen met een aangeboren afwijking neemt toe." lees meer op onderstaande link http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php

Je bent 41 en wilt kinderen. Waarom zou je dan aan de pil gaan? Of je wilt kinderen, en in dat geval gebruik je uiteraard géén voorbehoedsmiddelen, of je wilt geen kinderen en in dat geval gebruik je wel voorbehoedsmiddelen. Maar er zit iets niet goed in je relatie, denk ik dan, afgaande op je vraag. Een vrouw van 41 die kinderen wil, gebruikt geen voorbehoedsmiddelen. Overigens, dat geldt ook voor een vrouw van een jongere leeftijd.

M.i. niet direct. Maar elke maand is op die leeftijd belangrijk. Hoe belangrijk is het voor de vraagstelster om een paar maanden te stoppen? Wil je echt nog zwanger worden? Hoe groot het risico voor jouw is kan geen arts bepalen. Maar afwachten en opschuiven is en blijft een hinderpaal extra.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100