Opzetten (of volledig opzetten) is een conserveringstechniek om een dood dier te conserveren, waarbij de vorm van het lichaam natuurgetrouw blijft bewaard en het resultaat kan worden tentoongesteld. De huid wordt hiertoe gestroopt en behandeld met alcohol (96%) om uitval van haren of veren te voorkomen. Vervolgens wordt de huid over een op maat gemaakt kunstlichaam gespannen. Het kunstlichaam is dusdanig gebouwd dat het opgezette dier in een natuurlijke pose te zien is. Bepaalde onderdelen worden door kunstexemplaren vervangen (in ieder geval de ogen). Sommige beenderen (schedel, poten) worden gereinigd en gebruikt voor het kunstlichaam.

als je meer wilt weten, kun je de tweede bron lezen. (of even vragen via reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze spuiten een soort van vreemde substantie op de vacht dat is ook meestal wat je ruik en dit zou een speciale stof hebben waardoor die vacht blijft en niet uit elkaar valt