waar komt de oranje/rode gloed vandaan bij een zonsondergang?

prachtige luchten.... waar komen al die mooie kleuren vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Als je weet hoe een regenboog ontstaat, snap je dit ook. Normaal gaat het licht van de zon (wat uit allerlei kleuren bestaat) in één rechte lijn naar je oog, dat zie je dan als wit. Maar toch wordt er een klein beetje licht afgebogen, je zegt dat het wordt "verstrooid". Om de aarde zit namelijk een dampkring met stofjes die sommige kleuren licht meer afbuigen dan andere kleuren. Blauw wordt als eerste afgebogen. Daarom zie je meestal een blauwe hemel. Maar nu de zonsondergang. Als de zon laag aan de hemel staat, moet het licht door een veel dikkere laag van de dampkring heen. Daardoor wordt er nog meer licht verstrooid, niet alleen blauw, maar ook allerlei andere kleuren. De enige kleur die door die dikke laag heenkan, is rood. Daarom is de zonsondergang rood.

Toegevoegd na 1 uur:
Een mooie aanvulling van goldenten.

@ goldenten, dank hiervoor :-)

Wel is de hoeveelheid stof in de atmosfeer ook van invloed. Vulkaan uitbarstingen kunnen prachtige zonsop- en ondergangen veroorzaken. Het stof verstrooit het licht nog meer, maar het stof licht ook op , als een beamerscherm.

Het allermooiste effect zie je vaak s’ochtends, dan is er een beetje hoge bewolking dat door het vroege licht van onder ( zonsopkomst) beschenen wordt. De reflectie van de wolken zorgt voor een rose / rode gloed . Die bovendien snel verandert van kleur…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder antwoord, tnx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond deze ook het helderste ja, en leuk want ook ik wist dit niet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar en prachtig uitgelegd. Wel is de hoeveelheid stof in de atmosfeer ook van invloed. Vulkaan uitbarstingen kunnen prachtige zonsop- en ondergangen veroorzaken. Het stof verstrooit het licht nog meer, maar het stof licht ook op , als een beamerscherm. Het allermooiste effect zie je vaak s'ochtends, dan is er een beetje hoge bewolking dat door het vroege licht van onder ( zonsopkomst) beschenen wordt. De reflectie van de wolken zorgt voor een rose / rode gloed . Die bovendien snel verandert van kleur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele mooie aanvulling! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal helder, tnx!

Andere antwoorden (2)

Dit komt doordat de moleculen in de atmosfeer het zonlicht verstrooien.

Staat de zon lager aan de hemel, dan worden door de langere lichtweg steeds langere golflengten ook meer verstrooid, en blijft als laatste het langgolvige rode licht over, waardoor de zon roodkleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De atmosfeer houdt zonlicht tegen. Licht bestaat uit alle kleuren, maar sommige kleuren worden meer gefilterd dan andere. Zo wordt de kleur blauw al in de buitenste lagen van de atmosfeer tegengehouden en verpreid. Daarom is de hemel overdag blauw. De zon zelf zien we dan als een geelwitte bol. Dat komt omdat het licht recht de dampkring invalt en snel de aarde bereikt. Dan wordt het licht minder sterk gefilterd. 's Avonds is dat anders. Bij een ondergaande zon is de weg van de lichtstralen door de atmosfeer langer. Bovendien wordt het licht dan ook nog eens gefilterd door stof en vuil dat overdag in de lucht gekomen is. De kleur rood ontsnapt het beste aan die filters, zodat de zon rood ziet.
Bronnen: