De naam is afgeleid van het geluid dat de rotgans maakt. Dat lijkt een klein beetje op ''rot''.
Filmpje met het geluid: http://www.youtube.com/watch?v=kAt_sK7tO_U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord geeft de gans zelf via de bron, maar aangezien ik geen Gans spreek,kan ik het niet vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Betekenis wetenschappelijke naam: zwarte gans uit de eendenmossel. De Nederlandse naam is ontstaan uit het IJslandse Hrota en het Oudnoorse Hrotgâs. Het bootst de roep van deze vogel na (“roh-roh-roh”) terwijl ook ‘gans’ een klanknabootsing is."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was het! +