Hoe kenmerkt de verdovende werking van cannabis zich?

Voor biologie moet ik een werkstuk maken over cannabis, en daarin moet ik vermelden of de drug een stimulerende, verdovende of bewustzijnsveranderende werking heeft. Op internet staat dat de werking zowel bewustzijnsveranderend als verdovend is, maar hoe wordt de verdovende werking gekenmerkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Cannabis wordt sinds een jaar of tien medicinaal gebruikt, dus als medicijn, vanwege zijn verdovende en pijnstillende werking. Het werkt behalve pijnstillend ook goed tegen bijverschijnselen als misselijkheid als gevolg van chemotherapie bij kankerpatiënten.

Zie onder (BRON: Wikipedia:http://nl.wikipedia.org/wiki/Marihuana)

Vanaf 1 september 2003 is in Nederland medicinaal gebruik toegestaan en is marihuana verkrijgbaar op doktersrecept bij een apotheek. Medicinale cannabis kan verlichting geven van klachten (bijvoorbeeld pijn) die zich voordoen bij onderstaande aandoeningen.
Multiple sclerose met ernstige spierspasmen;
Misselijkheid en braken door chemotherapie, radiotherapie en hiv-combinatietherapie;
Chronische zenuwpijn;
Het syndroom van Gilles de la Tourette;
Bij sommige behandelingen van kanker en aids, als pijnstiller.
Slaapproblemen
Migraine
Verlaging van de oogdruk bij glaucoom;
Volgens enkele studies kan het gebruik van marihuana bij patiënten van hersenaandoeningen zoals parkinson een positief effect geven. Andere studies tonen aan dat het gebruik van marihuana de werking van de ziekte van Alzheimer in de hersenen blokkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad gedeeltelijk te omschrijven als verdovend. Je kan dit het beste omschrijven als een verminderde concentratie of reactie op signalen van buitenaf.

Je hersenen er worden als het ware "verdoofd". Dit is te vergelijken met een tekort aan zuurstof in je hersenen.

Je wordt dan ook wat makkelijker, rustiger maar ook vermoeider of minder geconcentreerd. Je gebruikt je hersenen ook anders. Bepaalde relaties worden niet helemaal goed gelegd, of juist op een manier dat je anders over relaties nadenkt.