Hoe kan er zo veel kikkerdril uit een kikker komen?

De hele vijver ligt nu vol, doet de kikker hier een aantal dagen over of vullen de 'eitjes' zich met water..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Mannetjes en vrouwtjes zitten soms meerdere dagen in amplex (man vast aan vrouw).
Dan komt het, op een goede lente ochtend gaat het vrouwtjes haar eieren leggen.
Eigenlijk legt ze alleen de zwarte bolletjes die je in de eitjes ziet zitten, met een heel dun laagje slijm er om heen.
Het mannetje dat er bovenop zit sproeit zijn homvocht over de eitjes heen en bevrucht ze daar mee.
Het slijm dat om de eieren zit gaat de komende uren vocht opnemen. Dit om het kwetsbare eitje (en later embryo) te beschermen tegen roofdieren.

Dus 1 klont kikkerkril komt uit 1 kikkervrouwtje.
Bij padden zit dat iets anders, de snoeren willen namelijk halverwege nog wel eens breken, waardoor ze het begin opnieuw moet aan hechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om slijm maar om een soort gelatine dat opzwelt als het in aanraking komt met water. Dit is om de eitjes te beschermen en voor de eerste levensbehoeften

Andere antwoorden (1)

De eitjes vullen zich met water en worden s nachts afgezet. De bruine kikkers zijn landkikkers. Ze zullen nu weer een tijdje winterrust houden, totdat ze weer voldoende voedsel kunnen vinden. Waarschijnlijk heb je ze niet allemaal opgemerkt vaak zijn er mannetjes bij de vijver die nog wat late vrouwtjes opwachten.