Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als niet van alle mensen de vingerafdrukken zijn genomen, hoe weet men dan zeker dat er geen indentieke vingerafdrukken zijn?

En hoe kunnen er op zijn klein oppervlak van een vingerafdruk (ca 1,5 x 1 cm) 6,5 miljard (ongeveer totale wereldbevolking) verschillen waarneembaar zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
716

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat iedereen bij de zwangerschap al in een andere buik liggen en alle omstandigheden daar omheen al anders zijn. Bijvoorbeeld de druk in de baarmoeder, of ze giftige stoffen tot zich neemt, of juist gezond is. Alles is dan al bepalend voor de vingerafdrukken. Tevens is dit ook tot op zekere hoogte genetisch bepaald.

Zelfs tweelingen liggen anders in de baarmoeder en dat bepaald al een verschil in druk etc. om andere afdrukken te krijgen.

Meer info op de link:

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik denk dat je het ook wel een klein beetje met bomen kunt vergelijken, er zijn er geen 2 hetzelfde.
Andere grond, hoeveelheid water en zon. Meer of minder wind. Beestjes die er leven, en noem maar op... Geen twee bomen hebben dezelfde schors, alle ribbeltjes zijn altijd anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat geen enkel mens identiek is en dus ook niet de vingerafdruk...

Toegevoegd na 1 minuut:
geen enkel lichaamsdeel is hetzelfe ook niet bij tweelingen, onder de microscoop zie je verschillen in structuur etc. zelfs een haar is bij niemand hetzelfde

Toegevoegd na 2 minuten:
een haar heeft namelijk "schubben" die altijd anders zijn...en dna is ook altijd anders in het haar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat vingerafdrukken inderdaad niet 100% betrouwbaar zijn, omdat sommige heel erg op elkaar lijken. Of ze 100% identiek kunnen zijn weet ik niet, maar ik kan me voorstellen van wel. Misschien niet op cel-niveau, maar wel wat betreft de zichtbare afdruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vingerafdrukken worden telkens opnieuw willekeurig gevormd. Als je je opperhuid verwijdert krijg je een nieuwe unieke vingerafdruk. Toeval speelt een grote rol in het ontstaan van je vingerafdrukken.
De beperking van het aantal mogelijke vingerafdrukken zit in de nauwkeurigheid van de analyse. Hoe meer details kunnen worden waargenomen geanalyseerd hoe meer verschillende vingerafdrukken kunnen ontstaan.

Een vingerafdruk is dus unieker dan DNA dat identiek is in je tweelingbroer of zus en heel je leven hetzelfde blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ons land wordt de 12/10 regel gehanteerd.Als jouw vingerafdrukken op tien van de twaalf referentiepunten overeenkomen met die op het moordwapen dan ben jij de dader.Zo verschillend zijn vingerafdrukken.Er zijn er al duizenden geanaliseerd en niet één had een dubbel.Zo ook met sneeuwvlokken, er zijn geen twee dezelfde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding