Wat moet ik met dit nest?

Ik heb in mijn tuin een nestje gevonden in mijn heg, ik kon het niet goed zien omdat het nestje verdekt opgesteld was. Dus heb ik er een foto van gemaakt. De vogel heb ik niet kunnen zien aangezien deze er al vandoor was. mijn vraag is nou wat moet ik met dit nestje, om welke moeder vogel gaat het nou en wat voor eieren zijn dit? Aangezien er een kapot ei in ligt en ik de moeder vogel niet meer zie zitten. Ik heb gelezen op de vogelbescherming site dat je ze beter niet zelf kan opvoeden.
bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik probeer er een foto bij te doen maar dit lukt niet, de eieren zijn groen met bruine vlekjes en rond de 2 a 3 cm lang

Het beste antwoord

Het zijn eitjes van een merel.

Hou het nestje nog even van en flinke afstand in de gaten en kijk of het vrouwtje terug komt om te broeden.
Kom niet aan het nest en blijf er een hele tijd uit de buurt.
Komt ze terug, dan stoor je haar zo min mogelijk.
Komt ze na een week nog niet terug dan voel je even aan de eitjes, zijn ze steenkoud dan is het nest verlaten, je kunt het nest dan weghalen of laten zitten (als je er geen hinder van hebt).

Voor de soort is het niet zo erg, de merel komt veel voor in Nederland, legt bij verstoring meer dan 1 nest.
Ook overleeft maar een heel klein percentage het tot volwassenheid.

Het opvoeden van de jonge vogeltjes is zeker geen optie, dit kost je zoveel tijd, geld en ervaring, dat het voor dit soort vogels geen doen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wij voeden er heel wat op hoor, maar dan moeten ze niet net uit het ei komen, dat is gewoon te jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat bedoel ik, een jong vogeltje dat wat ouder is kan wel opgevoed worden.
Maar net uit het ei is niet te doen, daar beginnen ze ook niet aan bij een opvang of dergelijke.
Dat moet je ook niet willen denk ik, de teleurstelling is te groot als ze sterven (wat ze toch zullen doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ik de moeder vogel helpen met eten, dat ik het in mijn tuin leg? wat eten ze?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eerst zaak dat de moeder vogel nog terug keert naar het nest.
Je hoeft een vogeltje niet te helpen naar mijn mening.
Er zijn voldoende rupsjes, kevertjes, wormpjes.... op dit moment (en straks ook nog).
Daarbij zijn het nog eitjes, dus eten doen ze toch nog niet. De natuur helpen is naar mijn mening op bij jou in de achtertuin niet nodig.
Wat je later zou kunnen doen is een keer een stuk van je tuin omspitten en weg gaan of je gras nat maken... als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Andere antwoorden (5)

Ik zie geen foto, maar gewoon niets mee doen.
Als het goed gaat kunnen vogels goed zonder jouw hulp, en als het fout gaat ben je waarschijnlijk toch te laat

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.hlasek.com/ptacivejcenahledy.html
misschien staat hij hier tussen, zoniet verder googlen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de foto er op kunnen krijgen.
Lekker alles laten zitten, mogelijk is het van de heggemus en is de moeder overleden. ( kat?)
Het grootste gedeelte van de jonge vogeltjes zal nooit volwassen worden, dus til er niet te zwaar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zou goed een merelnest kunnen zijn geweest.
merels maken heel mooie komvormige nesten.
aan het broedsel kan je niets meer doen.
als je de eieren al uit zou krijgen, dan nog krijg je zulke piepjonge vogeltjes niet groot.
waarschijnlijk beginnen de merels straks aan een tweede leg.

wel afstand houden he? :)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk:), houdt het wel allemaal in de gaten via mijn raam, ik heb al een tijdje de vogel niet meer in de heg zien vliegen...
een vogel maakt idd een goed verborgen nestje in struiken en haagjes..
gewoon niet aankomen, laat het nestje daar waar t zit..de moeder zal vast in de omgeving zitten en weer terug komen als jij klaar bent met je foto sessie...
eitjes die stuk zijn worden door moeder zelf opgeruimd, en de lente is nog vroeg dus zal ze wel weer een nieuw nestje eitjes gaan leggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
was het maar waar dat de moeder na verstoring wel weer terugkomt marion.
dat is lang niet altijd het geval, en afhankelijk van hoelang ze al op de eieren zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook veel nestjes in mijn tuin, en moeders vliegen af en aan...ik heb mijn tuin nu in 2 stukken verdeeld, zodat ze wat kunnen rusten op hun nest..ze zijn soms ook langer weg,als ik bezoek heb die in de tuin gaan lopen..maar uiteindelijk komen ze weer terug,,
maar ze moet niet iedere 3 minuten naar t nest gaan kijken..
Je hebt waarschijnlijk het nest verstoord door het nest "bloot te leggen" in de heg en te fotograferen. Dit is voor een fotograaf een verboden handeling! Nooit meer doen.