De stegosaurus was een planteneter die leefde in de Jura-periode.Hij had een lengte van 9 meter, en een gewicht van zo'n 2 ton. De beenplaten op zijn rug waren niet bedoeld ter bescherming tegen roofdieren, maar voor warmteregulering. De huid van deze platen was waarschijnlijk van bloedvaten voorzien. Als hij in de zon ging staan warmde zijn lichaam snel op. Liep de temperatuur te hoog op dan kon hij door met zijn platen in de wind te gaan staan afkoelen.
Tegenwoordig wordt aangenomen dat hij met die beenplaten ook communiceerde. Dit zou hij dan gedaan hebben door meer bloed naar deze platen te laten stromen die hierdoor feller van kleur werden. Zo zou hij er nog indrukwekkender uit komen te zien en roofdieren afschrikken of vrouwtjes aantrekken.
Ter bescherming tegen roofdinosaurussen hadden de stegosaurussen een paar gemene staartstekels ter beschikking.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ondanks zijn woeste uiterlijk at de stegosaurus hoofdzakelijk laag groeiende varens en andere planten. Ze leefden in kudden en graasden gezamenlijk.
Hij bewoog zich moeizaam strompelend op alle vier zijn poten voort. Hij kon niet erg snel lopen of rennen en was daarom een gemakkelijke prooi.
Amadea