Wat voor insect is deze 'fossiel'?

Van mijn oma kreeg ik als kind deze sleutelhanger fossiel als kado.
Intussen weet ik beter en weet dat het diertje in plastic is gegoten oid.
Maar wat ik wil weten is wat voor insect dit is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Het is een cicade uit het geslacht Magicicada.
Dit geslacht bezit 7 soorten die sterk op elkaar lijken en soms alleen via geslachts-preparaten uit elkaar te houden zijn.

Het is zeker in plastic gegoten, barn is het niet!
De dieren worden ontzettend veel aangeboden (dood). 1x in de 17 jaar komen ze in uit het oosten van de verenigde staten gekropen, gooien de larvenhuid van zich af en gaan een aantal dagen met vele miljoenen paren, eierenlegger, sjirpen en dood gaan.

Dat ze eens in de 17 jaar te zien zijn lijkt misschien gek, maar door dit te doen, kan geen andere diersoort zich specialiseren in deze soort.

(taxeren heeft geen zin, ik zou ongeveer 10 euro zeggen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit insect is niets anders dan een vlieg.
Maar dat was je al wel duidelijk.

Om wat voor een vlieg het gaat is moeilijk te zeggen.
Daar vele insecten alleen al op hun uiterlijke kenmerken op elkaar lijken en soms alleen door bepaalde kleuren en of andere details gedefinieerd kunnen worden.

Weet je zeker dat dit diertje in kunstof is gegoten en geen barnsteen is?
Dergelijke dieren werden ver voor de oorlog wel eens gevangen in het hars van bepaalde bomen.

Dit hars raakte door de loop der tijd versteend en noemt men barnsteen.

zie ook;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barnsteen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barnsteen#Fossielen_in_barnsteen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het insect is een cicade. Hij is inderdaad ingegoten in plastic. Een cicade in barnsteen is misschien wat onwaarschijnlijk, omdat de hars waar barnsteen uit ontstaat van Naaldbomen afkomstig is. In de Verenigde Staten zijn er echter cicaden die een 17 jarige cyclus hebben, misschien heeft iemand na het massale uitkomen van de cicaden een handeltje opgezet. Het hele bos is dan bedekt met deze insecten.