Veel zoogdieren, vogels, insecten zien kleuren.
Ze nemen die echter anders waar dan wij en bovendien is hun spectrale gevoeligheid anders dan bij mensen en mensapen.
Vogels en insecten zien vaak UV kleuren en slangen"zien "
warmtebronnen met een golflengte ergens tussen 9 en 13uM, dat is de kleur die warme zoogdieren uitstralen.
Die zien ze overigens niet met hun ogen.

Kortom zeer veel dieren zien kleuren en niet weinigen zien meer en beter kleuren dan wij, met name de vogels zijn uitmuntende kleurwaarnemens.

Wij mensen zien rood , groen en via staafjes subtractief blauw. deze "pieken" bij 650, 545 en 445nM

Nog even terugkomend op honden, daar zit per soort wat verschil in.
Door de bank genomen (figuurlijk bedoeld, letterlijk gebeurt dat te vaak) zien honden in wat wij pasteltinten noemen, ze hebben een vagere kleurwaarneming dan wij en ze zien ook niet zo scherp, hun gehoor en hun neus zijn voor hen erg belangrijk.
Hun spectrale gevoeligheid is op zich niet erg verschillend van die van een mens, er zijn aanwijzingen dat ze iets verder in het NIR (nabije infrarood) ongeveer 800-1000nM) waarnemen dan wij.
Per soort en per dier zijn echter verschillen, net als bij individuele mensen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Subtractief kleuren zien houdt in dat we met kegeltjes rood en groen zien. de staafjes zien geen kleur maar Meten het totaal aal licht. daar waar rood en groen niet het totaal aan licht vormen, rekenen de hersenen dit aan de hand van de info uit de staafjes aan blauw toe.
Rood en groen worden dus van het totaal aan licht afgetrokken (subtractief) en de "rest" moet dan blauw zijn.
Door de menging van deze kleurgegevens zijn we evenzogoed in staat meer da een miljoen kleurnuances waar te nemen waarbij ieder oog ook nog eens 150 miljoen beeldreceptoren heeft.
De hersenen rekenen dus beide oogsignalen met de kleuren om een in 3D beeld met ongeveer 300 miljoen beeldpunten, in kleur.
Om die reden werkt het Omniversum met 70mm film welke qua beeldpunten aansluit op het vermogen van onze ogen.
Dat is met beamertechniek nog lang niet haalbaar, ook niet met quad HD (vier beelden van 1080X1920aan elkaar, gebruikt in de betere bioscopen.)
Veel roofvogels overklassen de mens qua zicht echter volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijden lang dachten mensen dat dieren geen kleuren konden zien, maar dat is niet waar. Ze kunnen wel kleuren zien. Bijen kunnen het verschil zien tussen een gele en een blauwe bloem. Bijen zien geen rood. Je ziet bijen vaak bij gele bloemen niet bij rode. De Duitse professor Von Frisch heeft honderden proeven met bijen gedaan. Hij ontdekte dat ze kleuren kunnen onderscheiden en ook dat bijen ultraviolet licht kunnen zien.

Mensapen hebben 3 soorten kegeltjes. Ze kunnen dus kleuren zien. Honden en katten kunnen kleuren niet zo goed zien. Ze zien net als een kleurenblinde. Honden zien geen verschil tussen groen, geel, oranje en rood. Ze hebben ook moeite met grijze en groene tinten. Voor mensapen is het belangrijk dat ze kunnen zien. Ze eten fruit en dan is het handig om van veraf lekkere rijpe vruchten te zien hangen.

Voor veel nachtdieren is het niet zo belangrijk dat ze kleuren zien. Ze zijn in de nacht actief.
Ze hebben bolle ogen waarmee ze meer licht kunnen opvangen. Als in het donker licht op hun ogen valt, lichten ze helemaal op. Dat zie je ook als een kat in het licht van je fietslamp kijkt. Dat oplichten van de ogen komt doordat er een reflecterende laag achter het netvlies zit. Die laag kaatst het invallende licht terug naar lichtgevoelige staafjes. Het netvlies van nachtdieren heeft ook meer staafjes. Daardoor kunnen ze in het donker beter zien.

Tandwalvissen hebben ook staafjes en kegeltjes in hun ogen. Ze kunnen ook goed kleuren zien. Dolfijnen kunnen ook goed zien. Ze kunnen blauw en groen zien. Rood en oranje zien ze minder goed. Dat is ook niet nodig, omdat na meer dan vijf meter diepte er alleen nog maar blauwe en groene tinten zijn. Veel vissen kunnen maar twee kleuren zien. Inktvissen zien alleen blauw.

Vogels zien vijf tot zeven kleuren. Eekhoorns zien alleen geel en blauw. Spinnen zien ultraviolet en groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichtgevoelige cellen waarmee het netvlies bedekt is worden naar hun vorm onderscheiden in kegeltjes en staafjes. Kegeltjes verschillen van staafjes in het feit dat ze het beste werken in fel licht. Kegeltjes zijn minder lichtgevoelig dan staafjes (waarmee je in donkere situaties kan zien), maar maken kleurwaarneming mogelijk. Met kegeltjes kan je ook scherper zien, en sneller veranderingen in je beeld waarnemen dan met staafjes omdat hun responstijden hoger zijn dan die van staafjes. Kegeltjes zijn het dichtst op elkaar geplaatst in de buurt van de gele vlek. Er zijn 3 soorten kegeltjes, elk met een verschillende soort fotoreceptor. De drie verschillende fotoreceptoren reageren elk op een andere golflengte van licht, elk met zijn eigen optimale golflengte. Dit zorgt er voor dat mensen trichromatisch zicht hebben, wat betekent dat we drie golflengtes onderscheiden, en aan de hand van het verschil tussen die golflengen andere kleuren kunnen zien. Je hebt drie soorten kegeltjes nodig om kleuren te zien. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kegeltje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle gaat voor de maximum score ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een heel erg goed antwoord! Ik begin me weer te herinneren wat ik ooit geleerd heb.
Wel nog een vraagje: ik heb begrepen dat sommige insecten rood gekleurd zijn omdat ze giftig zijn en zo andere beestjes waarschuwen. Dus rood moet ook herkend worden?