Waarom kan men soms ook een deel van een orgaan krijgen bij orgaandonatie?

Ik moet deze vraag beantwoorden voor een verslag van het schoolvak Biologie (aankomende maandag dus ik weet niet zeker of ik mijn vraag wel op tijd heb gesteld hier). Omdat ik deze vraag moet beantwoorden voor een verslag zou ik het fijn vinden als iemand zijn antwoord zou kunnen onderbouwen door middel van info die op een internetsite is gevonden. Ik kan het zelf namelijk niet vinden op internet.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb al informatie gezocht op internet maar ik kwam bij deze vraag als enige er nog niet helemaal uit. Ik had al info maar vond het prettig om even de frisse blik van anderen op de situatie te hebben. Ik vraag hier natuurlijk niet of anderen mijn huiswerk willen maken. Zou een beetje onverantwoordelijk zijn voor iemand van 20 jaar ;)
Dus jullie hoeven je niet druk te maken ik vraag alleen om info en andere inzichten en mogelijkheden waar ik mogelijk info zou kunnen vinden.

Toegevoegd na 27 minuten:
Excuses als het overkwam dat ik andere mensen mijn huiswerk wilde laten maken. Bij nader inzien klinkt mijn vraag wel zo. Zo is het in ieder geval niet bedoelt ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stom genoeg komt dat hier dus NIET zo over, waar dat bij de vraag over de bloedsomloop van de korenwolf WEL zo was. Dan denk ik meteen : maak je eigen huiswerk. Dit is inderdaad lastig googelen als je niet weet op welke organen je moet googelen. Meteen zoeken op 'lever' maakte het wel heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dankjewel voor je reactie! Ik heb ondertussen wel genoeg informatie voor mijn antwoord. Ik heb ondertussen namelijk nog verder gezocht via de zoekterm: regeneratieve organen op google. En dat heeft mij genoeg info geleverd om de vraag goed te kunnen beantwoorden.

Het beste antwoord

Omdat de lever - en uitsluitend de lever - een orgaan is dat nog kan regenereren ; dat wil zeggen, uit een klein stuk kan weer een hele lever groeien. Met één lever kun je dus wel twee - of zelfs drie - mensen redden.

De eerste de beste en meest voor de hand liggende link geeft je eigenlijk al voldoende info.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ook kan een levende donor een gedeeltelijke lever doneren. Bij hemzelf en bij de ontvanger van zijn andere halve lever, groeit het orgaan weer keurig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat dacht je van huidtranspaltatie? Huid is het grootste orgaan dat we hebben. Meestal wordt de huid van de persoon die 'gerepareerd' moet worden zelf afgeschraapt maar heel soms is er ook huid van donoren nodig.
Ook gedeelten van organen zoals lever of beenmerg worden getransplanteerd. Ik kan wel links opgeven voor je, maar door het zelf op te zoeken leer je meer.
Ik wildee je dus hiermee wel een hint/aanzet geven, maar niet jouw huiswerk maken.(^-^).
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zijn inderdaad ook organen die je zelden of nooit in zijn geheel krijgt. Ook een goed antwoord dus. Ik at nog aan de 'klassieke' donororganen te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet ook beenmerg transplantaties niet. Daarvan is ook niet veel nodig.
amc
12 jaar geleden
De beenmerg was ik niet vergeten hoor, het staat bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt; ik doelde op het antwoord van Marleen. Ik had niet goed opgelet waar ik mijn muis plaatste.
Hartkleppen en bijvoorbeeld lenzen in ogen zijn ook delen van organen die getransplanteerd kunnen worden. In zulke gevallen is het niet nodig het complete orgaan te vervangen.