Is een menselijke cel hetzelfde als een dierlijke cel?

Wanneer ik het opzoek krijg ik alleen resultaten als "verschil plantaardige cel en dierlijke cel". Maar dat hoef ik niet te weten, ik wil weten of een _menselijke cel_ hetzelfde is als een dierlijke cel. Zo nee, wat zijn de (grootste) verschillen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
8.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Een verschil tussen dierlijke cellen kan zijn een verschil in metabolisme.
https://research.ufl.edu/publications/explore/v12n2/extract1.html

Antwoorden (2)

Een mens is een diersoort; menselijke cellen zijn dus ook een soort van dierlijke cellen.
tinus1969
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Klopt. Maar dit betekent dus niet dat een menselijke cel hetzelfde is als de cel van een aap, kat of paard.
tinus1969
4 jaar geleden
@SimonV de discussie is eerder semantisch danbiologisch. In lijn met jouw opmerking kun ke ook vragen of een kattencel hetzelfe is als een dierlijke cel; een kattencel is immers anders dan die van een aap paard of mens.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969
Ik zat precies met dezelfde vraag als SimonV.
Puur omdat ik dat niet weet. Die vraag (geen discussie) is dus niet semantisch, maar relevant. "een kattencel is immers anders dan die van een aap paard of mens."
Voor de mensen die dat niet weten is dat dus informatie, die je antwoord dus verborgen houdt. De vraag is dus beter op te vatten als:
Verschillen alle dierlijke cellen van elkaar, of zijn alle dierlijke cellen gelijk aan elkaar?
(En als er verschillen zijn hoe kan je dan een menselijke cel herkennen tussen andere dierlijke cellen, als dat kan?)
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN je zit (denk ik) op een verkeerd gedachten spoor. De vraag ‘is een mensencel een dierlijke cel’ is analoog aan ‘is een Fiat Panda een auto’ of ‘is LeonardN’ een mens. Het zijn verschillende categorieën. Daar ontstaat blijkbaar nu verwarring.
Ik neem aan dat je bedoelt of een menselijke cel hetzelfde is als een cel van een aap, kat of konijn.
Nee, dat is niet precies hetzelfde.
De menselijke cel heeft net als een dierlijke cel een celmembraan, cytoplasma en een celkern. De celkern wordt omsloten door het kernmembraan. Binnen het kernmembraan bevindt zich het kernplasma. In het kernplasma drijft het genetisch materiaal van de cel (DNA).

In totaal bestaat het menselijke DNA, ofwel het genoom, in iedere cel uit ongeveer 3 miljard baseparen. Deze baseparen zijn niet als één DNA-structuur in de kern aanwezig, maar zijn verdeeld over structuren die we chromosomen noemen. Een menselijke cel heeft 23 gepaarde chromosomen, 46 in totaal.
De cel van een ander dier heeft ander DNA. Zelfs bij de chimpansee is dit het geval: slechts 98,7% komt overeen met dat van de mens.
SimonV