Ja, dat kan, maar daarmee kan je de zwaan ook erg verwonden. Waarom zou je dat willen doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Buiten het feit dat het erg lastig is om vogels te vangen met een verdovingspijltje.

Toegevoegd na 25 minuten:
Een verdovingspijl, zoals op bijgaande foto is bedoeld voor grote en gevaarlijke dieren zoals buffels, tijgers, leeuwen e.d. Het wordt gebruikt om deze dieren veilig te verdoven. Doordat er slaapmiddel in de buis zit en het best een groot pijltje is, gaat deze niet echt snel en volgt vaak een kronkelig pad.

De kans bij een zwaan is groot op afketsen of dat deze bijvoorbeeld in de nek komt.

Sommige stammen gebruiken bij de jacht kleine blaaspijltjes. Deze zijn klein en kunnen veel preciezer gericht worden. Het gif is zo sterk dat dit simpel op de pijlpunt zelf kan worden aangebracht. Hiermee kan en mag je natuurlijk niet een zwaan te lijf gaan die in nood is en echt gevangen moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je met die pijl zorgt dat het verdovingsmiddel in de zwaan komt wel.
11 jaar geleden
Als fervent Animal Planet-kijker, en dan vooral programma's als Wildlife SOS, waar ze Britse gewonde dieren uit de natuur opvangen en weer vrijlaten, weet ik, dat vogels verdoven heel moeilijk is : de dosering ten eerste, maar ook de enorme kans op complicaties in de ademhaling.

Als er een zwaan bijv. visdraad om een poot heeft, of een ingeslikte vishaak met dobber uit z'n snavel, wordt hij gevangen met een 'zwanenhaak'- een lange staaf met een krul aan het einde, die ze om de hals van de zwaan proberen te doen.
Dan de zwaan oppakken en in een zwanenzak doen, zodat alleen de hals+kop en de staart uit de zak komt, en de vleugels en de romp geimmobiliseerd zijn.

Verdovingspijlen kan je eigenlijk nooit gebruiken als een dier naar water vlucht, of in water drijft. Het duurt even voor een verdoving werkt, en ze zouden verdrinken vóór je bij ze kunt zijn als ze eenmaal onder zeil gaan.

Dus antwoord op je vraag : nee.
Verdoven met een pijl is eigenlijk afschieten en laten verzuipen.....