Klopt het dat als je voor het slapen gaan chocolade eet je niet kan slapen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou wel kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word dan altijd misselijk wakker.... En kan daardoor niet meer slapen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt er aan hoeveel chocolade eet, van een hele reep kun je behoorlijk misselijk worden denk ik.

Antwoorden (4)

Ik zelf heb er geen last van, maar het kan wel.
Dit komt omdat er in chocolade, naast veel suiker, ook een beetje caffeine zit.
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Scheelt weer dat ik geen chocolade lust. Heeeeeeeel zelden een bonbonnetje, of een balisto, en dan heb ik er weer voor maanden genoeg van. Maar ja...die Red Bull he? Zo lekker!
ja dit klopt en dit komt omdat het veel suiker en een beetje caffeïne bevat. en hiervan gaat je hart tamelijk snel kloppen zodat je moeilijker in slaap valt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijnt dat chocolade libidoverhogend werkt.
Vandaar vaak zo' n attentie op je kussen.
Dit is niet een antwoord op je vraag , maar een reactie op een reactie hierboven. zie het maar als extra informatie.
11 jaar geleden
De stof die in chocolade zit en die voor dat "oppeppend" gevoel zorgt is niet caffeïne maar theobromine.

Chocolade bestaat uit cacaoboter (het vet) en cacaomassa. Hieraan worden suiker en andere stoffen zoals vanille en emulgatoren toegevoegd.
In de cacaomassa van chocolade zitten o.a. de natuurlijke kleurstoffen van cacao, de ‘gezonde’ componenten uit de chocolade (o.a. polyfenolen), en een heel belangrijke stof: theobromine. Deze stof is een alkaloïde uit dezelfde chemische familie van de cafeïne en theofylline (de stoffen die zorgen voor het stimulerende en oppeppende effect van koffie en thee)
Theobromine heeft een iets minder sterk effect dan cafeïne op onze hersenen, maar heeft een veel sterker effect op je hartslag. Daarnaast heeft theobromine een zeer goed merkbaar diuretisch effect, verwijdt je bloedvaten en stimuleert de stoelgang.
Als je deze effecten goed bekijkt, dan zie dat het niet echt aan te raden is om chocolade te eten voordat je naar bed gaat, en hoe donker de chocolade (meer cacaomassa) des te groter dit effect.

Daarnaast bevat chocolade suiker, en suiker zorgt voor een 'boost' in je energie. Dit in combinatie met het effect van de theobromine, maakt chocolade beslist géén aanrader voordat je naar bed gaat...
... althans als je bedoeling is om te slapen, uiteraard!!

Er bestaat een chocolade met 99% cacao. Deze draagt zelfs een waarschuwing zodat je niet te veel in één keer mag eten. Dat komt door de verhoogde hoeveelheid theobromine, zie deze link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/gebeurt-chocoladereep-99-cacao-keer.326850
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft overigens niet zo te zijn dat door chocolade te eten iemand automatisch slecht gaat slapen.
Zelf heb ik geen last van, terwijl ik van één klein kopje slappe koffie 's avonds urenlang wakker kan liggen. Dat verschilt per persoon.