indien beide ouder bloedgroep o hebben, kan hun kind dan bloedgroep a+ hebben? A.U.B. een duidelijke antwoord...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai... je hebt een kind en betwijfeld of het van jou is?

Het beste antwoord

Nee, als ik zo op internet rondkijk zijn bloedgroepen erfelijk. Als beide ouders de bloedgroep O hebben, dan zal het kind ook O krijgen.

Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep#Het_AB0-bloedgroepensysteem

Toegevoegd na 39 seconden:
en nog een link:
http://erfelijkheid.nl/node/565
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het betreft mij zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai, nog vervelender. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sh*t sorry! Perongeluk op - gedrukt terwijl ik + bedoelde! O is inderdaad recessief. Dus dat wil zeggen dat als allebei de ouders O hebben, dat ze genotype OO hebben. Het kan dus niet anders dat het kind ook genotype OO heeft, en dus bloedgroep O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef niet, als je binnen een paar minuten nog een keer op de plus drukt, dan verdwijnt die min weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat was inderdaad ooit wel zo, maar dat werkt nu niet meer: "Stem kon niet worden toegevoegd. Misschien heb je al gestemd op dit antwoord?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, is dat weer weg. Jammer, ik gebruikte het nog wel eens.
Hoe dan ook er is nog een 2e minnaar actief. Ben weer een dagje terug... zucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok maar die van mij telt als plus he!
Wacht ik vind jouw antwoord over die fotobewerkingssite eigenlijk ook wel echt heel heel erg goed ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha.. Doe geen moeite joh. Ik heb net de sapcentrifuge besteld van mijn 35.000 punten, dus ik sta bijna weer op 0 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het ook zijn dan een van mijn ouders bloedgroep AO heeft? En ik dan daardoor bloedgroep A+??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want als je genetisch gezien AO hebt, resulteert dat in bloedgroep A. Dus dan had je ouder A gehad.
Jij zegt dat beide ouders bloedgroep O hebben. Maar dat staat allemaal in de bron hoor. (die + is de rhesusfactor en dat staat los van de lettertjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten bestaat de bloedgroep AO niet.
Het zijn de allelen die de bloedgroep bepalen. Een bloedgroep is A, B, AB óf 0.
Omdat het allel voor 0 recessief is zal een B allel i.c.m. een 0 allel bloedgroep B opleveren en hetzelfde
geldt voor 0 en A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus het wil zeggen dat ik nu na 31 jaar niet weet of het inderdaad wel mijn ouders zijn. Ik heb namelijk bloedgroep A+ en volgens mijn ouders hebben zij beide bloedgroep 0 +.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja.. Klopt de informatie van je ouders wel? Hebben zij echt bloedgroep O+?
En anders... misschien toch eens een gesprek aangaan? Lastig in ieder geval. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanmiddag een afspraak bij star...om bloed te laten prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar jij weet toch al dat je bloedgroep A hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet ik.. mijn ouders moeten van mijn zussen bloed laten prikken. Voor alle duidelijkheid. mijn zussen en broer hebben allen bloedgroep 0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik 100% bloedgroep A+ ...heb bewijs hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijk je wel op je broer/zussen/ouders? Ben je de oudste/jongste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben de oudste...altijd wordt er wel gezegd jullie lijken veel op elkaar. Bijvoorbeeld er wordt gezegd je kan zien dat jullie broers en zussen zijn jullie hebben allemaal dezelfde soort ogen... jij lijkt veel op tante h. en zo voort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, nouja ik ga ook verder niet speculeren, 't zal moeten blijken uit de tests. Sterkte dus inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joh, laat toch.
Dat minnetje betekent toch niets, vraagsteller heeft het pas echt moeilijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aytiken: Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aytiken: ik zat nog even aan mutatie te denken, maar ook daarvoor geldt: nagenoeg uitgesloten. Zie link. http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/22451

Andere antwoorden (4)

Nee, bloedgroep 0 betekent werkelijk nul. Rh+ betekent de aanwezigheid van een rhesusfactor. Bloedgroep A is de code voor de aanwezigheid van bepaalde eiwit-suikercombinaties op rode bloedcellen. Als beide ouders deze bloedgroep niet hebben kan hij niet spontaan in het kind ontstaan. Hetzelfde geldt voor de rhesusfactor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan omdat beide ouders als recessief gen A+ kunnen hebben.
Je krijgt altijd de genen van beide ouders en die hebben het weer van hun ouders gekregen. Dus heb je per eigenschap 2 genen. Meestal is één gentype dominant en de andere recessief (= onderdanig). Met ogen bijvoorbeeld is bruin dominant boven blauw. Dus als je bruin/blauw hebt, zal je bruine ogen hebben. Ook bruin/bruin heeft bruine ogen. Krijgen nu twee mensen met beiden bruin/blauw kinderen dan geven ze één van hun beide genen door. Dan kunnen ze krijgen bruin/bruin, bruin/blauw en blauw/blauw en in het laatste geval heeft het kind dan blauwe ogen bij bruinogige ouders. En bij bloedgroepen werkt het vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O is ondergeschikt, op het moment dat de ouders AO hebben hebben ze bloedgroep A, in dit geval hebben ze Bloedgroep O, dit betekend dat ze beide OO hebben en dus ook een O doorgeven. kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theliz132 heeft gelijk; Dit antwoord is fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 2e deel van je antwoord legt precies uit waarom het 1e deel niet klopt: A+ kan nooit recessief zijn.
A is dominant over 0. -1 dus
nee, als beide ouders o hebben (genotype ii, dus homozygoot recessief) heeft het kind ook o. positieve rhesusfactor kan wel, maar niet als jullie beide rhesus negatief zijn(genotype rr, ook homozygoot recessief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedgroep 0 (ja spreek uit als NUL) betekent eigenlijk: GEEN bloedgroep. Dat heeft betrekking op de antigenen die op de bloedcellen zitten. Bij NUL (0) zijn deze niet aanwezig. Wanneer iemand NUL heeft, houdt dat dus in dat hij of zij homozygoot de recessieve genen heeft, dus NUL op het ene chromosoom en NUL op het andere. Was er ook maar op 1 chromosoom een ander gen, dan was deze tot expressie gekomen omdat NUL nu eenmaal recessief is en de bloedgroep-genen allemaal even sterk zijn. Dus als iemand op het ene chromosoom A en het andere B heeft dan is zijn bloedgroep AB, maar is het ene B en het andere NUL dan is het B.
Wat de rhesus-factor betreft: dat is ook afhankelijk van de ouders en of ze homozygoot zijn. Als beide ouders negatief hebben, dan kan het kind nooit positief worden. Wanneer echter beide ouders positief zijn kan het zijn dat ze heterozygoot zijn en is het nog maar de vraag of het kind dan ook positief wordt.
Mensen hebben overigens nog een massa meer bloedgroepen dan alleen AB0 en rhesus-factor, maar deze zijn wel de belangrijkste en daardoor bekendste.
Je snapt dan ook wel dat iemand die bloedgroep NUL heeft en rhesus negatief is de ideale donor is. Mensen die 'verkeerd' bloed ontvangen gaan anti-lichamen aanmaken tegen dat 'vreemde' bloed en kunnen daar uiteindelijk weer een bloedtransfusie voor nodig hebben...