Heeft Nederland eigen fabeldieren?

Bijvoorbeeld de Yeti in de Himalaya, Bigfoot in de USA, Loch Ness Monster in Schotland. Heeft Nederland zoiets wezen? (Sorry voor het slechte Nederlands, ik kom uit niet here.)

Toegevoegd na 2 uur:
Werkelijk, Ik spreek over cryptozoölogie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Cryptozo%C3%B6logie ) . Bijvoorbeeld, ik kom uit Hongarije, wij ook hebben een fabeldier gelijk met Yeti, dichtbij het Mátra-gebergte. Ik vraag over zoiets wezen. Ik ben nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Antwoorden (4)

Nee, echt fabeldieren hebben we niet. maar we hebben wel de "witte wieven", en Brammert en Ellert de reuzen. Als je het leuk vindt, moet je maar eens boeken lezen met nederlandse sagen en legendes. Daar komen veel va dit soort figuren in voor. en dat soort verhalen is via google ook wel te vinden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie onder. -1 dus
Ja, er zijn wel Nederlandse fabels,
maar die zijn niet zo bekend als veel buitenlandse.

Kijk maar eens hier:

http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/soorten.php?soort=Fabel

En een echt fabeldier van naam is natuurlijk
Reintje de vos.

http://www.fabeltjesweb.nl/oerfabel/fabelnl.html

Van den Vos Reynaerde (tegenwoordig ook wel Reinaart de vos, Reinaert de vos of Over de vos Reinaert) is een episch dierdicht dat geldt als een hoogtepunt in de Nederlandse middeleeuwse literatuur.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_den_vos_Reynaerde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben Reintje de vos en bruintje beer. Fabeldieren die in de 13de eeuw werden beschreven in een boek. Het heet 'van den vos
Reinaerde'.
Het gaat over de slimme vos die in de volksmond bekend staat als Reintje, die zelfs Bruun de Beer (bruintje beer genoemd) te slim af was door zijn schurkenstreken.
Ook hebben we de 'witte wieven',die volgens de overlevering in de neolithische hunebedden en in de heuveltjes en terpen woonden en 's nachts tevoorschijn kwamen als zwevende wit- of vuilwit geklede vrouwenfiguren. Ze worden in de verhalen gezien als de geesten van heksen of andere vrouwen die kwaad hadden gedaan. In werkelijkheid waren het vaak nevelslierten, maar hé, de meeste volksverhalen zijn overleverde verhalen die vaak ergens ontstaan zijn en van generatie op generatie doorverteld omdat ze zo spannend of leuk waren.
Fabeldieren zijn meestal ontsproten uit het brein van een fantasierijk verteller.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkelijk, Ik spreek over cryptozoölogie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Cryptozo%C3%B6logie ) . Bijvoorbeeld, ik kom uit Hongarije, wij ook hebben een fabeldier gelijk met Yeti, dichtbij het Mátra-gebergte. Ik vraag over zoiets wezen. Ik ben nieuwsgierig.
amc
12 jaar geleden
Fabeldieren zijn over het algemeen fantasiedieren en hebben nooit echt bestaan. Nederland heeft geen bergen en eeuwige sneeuw waar zo iets als een Yeti kan hebben geleefd. Nederlanders zijn ook niet van die mensen die in 8 koppige draken zullen geloven of iets in die geest. Wij zijn eigenlijk maar een nuchter volkje en onze fabels zullen hooguit over voor ons herkenbare dieren gaan, omdat ouders hun kinderen niet te bang willen maken. Het is hier de gewoonte om gewone sprookjes te vertellen en ik denk niet dat het in onze cultuur ligt om fabels te vertellen, sterker nog, de jeugd hier tegenwoordig weet amper nog iets over fabels. In jullie cultuur is dit anders en ik vind het zelf wel leuk om erover te lezen, want ik ben zelf ook nieuwsgierig. Maar in fabeldieren zelf zal ik nooit geloven en ze komen hier ook niet vaak voor omdat onze cultuur hier geen aandacht aan besteedt
Jij noemt een aantal wereldberoemde fabeldieren ! Nederland is geen land, dat een rijke historie aan fabeldieren kent. De bekendste Nederlandse dieren, die raakvlak met dit specifieke gebied hebben, zijn een beer, een draak en een vos. Namelijk Bruintje de Beer, de draak uit Sint Joris en natuurlijk Reinaert de Vos. De Reinaert is echter een epos. Een officieel fabeldier is trouwens de Paashaas. In de Achterhoek kent men de fabel rond het glujend peerd (gloeiend paard). Dit is een lokale fabel, die eigenlijk niet in de rest van Nederland bekend is. Wij kennen geen Nederlandse fabels met een eenhoorn in de hoofdrol. Wel heeft de Noord-Friese gemeente Menaldumadeel een prachtig eenhoorn in haar wapen opgenomen.