Vanaf welk punt in de evolutie vond meiose plaats in organismen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit filmpje wordt het helemaal uitgelegd. Het is wel in het engels. 'the origins of life made easy' door http://www.youtube.com/watch?v=3H0RXDrfyZc&feature=youtube_gdata_player
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door Potholer54. Eerst waren er moleculen die konden delen mbv RNA . In het filmpje kan je goed zien hoe die moleculen in cellen met DNA veranderden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee sorry. Ik zie nu dat het niet verder gaat dan een celligen.

Antwoorden (1)

De meiose levert, in tegenstelling tot mitose, niet een exacte kopie van de moedercel op, maar haploide voortplantingscellen. Haploid wil zeggen met maar 1 set chromosomen (in plaats van het dubbele aantal in de rest van onze lichaamscellen)

Het voordeel hiervan is dat deze enkele set chromosomen, samen met de enkele set chromosomen van een ander individu, samen weer een nieuwe dubbele set chromosomen vormt, waarin de genetische kenmerken van beide ouders dus vermengd zijn.

Het voordeel van deze vorm van voortplanting is dat er steeds genetisch unieke nieuwe individuen ontstaan, waardoor de ene nakomeling meer kans heeft om te overleven dan de andere.
Kortom: statistisch gezien is de kans altijd groter dat er van een bepaalde soort enkele individuen overleven, als ze allemaal enigzins verschillende kenmerken hebben.

Het vermengen van genetisch materiaal tussen individuen kan op verschillende manieren. Bij bacterien worden soms 1 op 1 stukjes DNA overgedragen door de celmembranen. Dat staat in zekere zin zelfs los van de voortplanting.

Eukaryotische soorten zijn een stapje verder ontwikkeld dan bacterien. Ze bevatten complexe structuren zoals een van het cytoplasma gescheiden celkern met kernmembraan, en andere organellen in het cytoplasma. Daardoor wordt het onmogelijk om "zomaar" DNA over te dragen. Dit moet gebeuren door middel van een speciale vorm van celdeling, namelijk meiose.

Je kunt dus stellen dat meiose ontstaan is op het punt dat eukaryoten zich in de evolutionaire stamboom hebben onderscheiden van bacterien, oftewel toen prokaryotische cellen evolueerden tot eukaryotische cellen, zo'n 1.6 tot 2.1 miljard jaar geleden.

Toegevoegd na 40 minuten:
Er blijkt zelfs een aparte wiki pagina te zijn over de evolutionaire oorsprong van meiose.
Er blijken twee hoofd theorieen te bestaan:

1. Meiose is ontstaan uit het voortplantingsmechanisme van bacterien. Er zijn namelijk genetische aanwijzingen dat zelfs voor het ontstaan van eukaryoten, al mechanismen in het DNA van bacterien aanwezig waren voor meiose.

2. Meiose is ontstaan uit mitose
Als argumenten hiervoor wordt bijvoorbeeld aangedragen dat sommige processen die plaatsvinden bij meiose, zoals het uitelkaar trekken van de chromosomen dmv de spoelen, ook toegepast worden in de primitievere mitose.

Het zou dus kunnen dat meiose pas later is geevolueerd in eukaryoten. Maar het zou ook kunnen dat meiose al voor komt (ware het misschien in primitievere vorm) bij prokaryoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een plus voor dit goed doordachte antwoord. Toch wil ik een vraag stellen - Ook eukaryoten kunnen zich voortplanten zonder meiose, namelijk via ongeslachtelijke voortplanting. En zijn daadwerkelijk eukaryoten die dat doen. Ik vermoed daarom dat meiose pas later is ontstaan, namelijk op het moment dat de reeds bestaande eukaryoten de sexuele voortplanting ontwikkelden. Ik weet echter niet op welk moment (of: op welke momenten, want nuttige eigenschappen ontstaan in de evolutie vaak meermaals onafhankelijk van elkaar) dat gebeurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje cryo. Je reactie zette mij ook aan het denken, dus ik heb nog even verder gespeurd. Zie 3e bron. Jouw argument blijkt ook andersom te kunnen: ook sommige prokaryoten blijken tot meiose in staat (of te zijn geweest). Dus het zou ook kunnen dat meiose juist eerder is ontstaan dan eukaryoten. In ieder geval kunnen we concluderen dat het heel heel lang geleden is dat deze vorm van celdeling is ontstaan :)