Hoe is, uitgaande van de evolutietheorie, de ene diersoort uit de andere voortgekomen?

Als voorbeeld:

De specht is een bijzondere vogel want hij kan iets dat geen andere vogel hem kan nadoen: Met zijn snavel ramt hij een gat in de boom om er een nest in te maken! De evolutie stelt dat er een 1e vogel moet zijn geweest die op 'dit idee' kwam. Die eerste vogel, en talloze na hem, moeten er echter minstens stevige hersenschuddingen van over hebben gehouden en voor veel, heel veel, vogels moet dit fataal zijn geweest want de meeste vogelsoorten hebben helemaal geen beendergestel, geen schedel, geen kaak, geen snavel, waarmee zij effectief op het hout kunnen rammen om en de opgewekte krachten verdragen. De specht heeft echter een heel ingenieuze schedel, kaak, spieren en snavel, die het sterke rammen op het hout mogelijk maken. Deze vogelsoort heeft zelfs een heel speciale constructie die je 'schokdempers' mag noemen, want daarmee kan de vogel de enorme drukschokken opvangen en absorberen die door het snelle en hevige rammen op de boom ontstaan.
Nog een vraag: hoe en waarom zou de eerste vogel die toch veel gemakkelijker een nestje van takjes, twijgjes en blaadjes kon maken op de, voor hem onlogische en absurde, gedachte zijn gekomen een gat in het harde hout van een boom te pikken? Dat was geen intelligent idee van die vogel - hij moet erdoor overleden zijn. Het is duidelijk: van een geleidelijke ontwikkeling naar de specht kan geen sprake zijn geweest; hij moet zijn gehele lichamelijke constructie gelijktijdig hebben ontvangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het gedrag van de specht en de benodigde lichamelijke aanpassingen zijn geleidelijk ontstaan.

Dat vogels in bomen "wroeten" en stukjes vermolmd hout weghalen, is al eeuwenoud. Ze doen dit om insecten te vinden die zich onder de schors schuilhouden, of die in vermolmd hout leven.

Dat vogels holletjes uithakken is ook al eeuwenoud. Sommige vogels nestelen in zandwallen, waar makkelijk een nestruimte kan worden uitge"hakt". Andere vogels nestelen in natuurlijke holletjes in rotsen of, inderdaad, in dode bomen.

Het is een kleine stap om een holletje in een deels vermolmde boom wat aan te passen. Daar heb je geen speciale schedel, snavel en spieren voor nodig.

Op deze manier kun je je eenvoudig voorstellen hoe, middels kleine stapjes die ieder voor zich van voordeel waren, de huidige spechten zijn ontstaan. In dit geval was een vogel die zijn natuurlijke holletje in een half vermolmde boom bouwde, in het voordeel als hij net een tikje sterker was dan de rest. Zo kunnen spieren, schedel en snavel los van elkaar bij elke generatie een tikje steviger zijn geworden.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

hij heeft het ook gelijktijdig ontvangen. dit maakt voor mij maar eens te meer duidelijk, dat een hele hoge intelligentie dit dier "ontworpen" moet hebben en dat het niet te verklaren is met allerlei evolutietheorieen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
minnetjes verwacht ik met dit soort antwoorden al aangezien er op GV duidelijk veel mensen zijn die niet in de schepping geloven.
Dat wat je oefent, daar word je beter in, dat geld voor mensen en ook voor vogels... Er was ooit een gekke mus die begon op een boom te rappen en daaruit ontstond een specht...

Het maakt alles eenvoudiger als je ziet dat alles tegelijkertijd ontstaat en alles wat je oefent, daar wordt je beter in... Nu nog de mens, als die nu eens goed oefent om een beter mens te worden, dan komt het helemaal goed met het universum en de rest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zo'n lang verhaal kun je natuurlijk geen kort antwoord verwachten. Ga k ook niet proberen.
Punt is dat we vermoedelijk nog niet alle mechanismen achter de natuurlijke selectie kennen. anpassingen gaan heel heel langzaam, maar komen vermoedelijk soms ook sprongsgewijs. Daarom lijken er soms zo veel schakels te ontbreken ; niet alleen duurt evolutie letterlijk een eeuwigheid, maar de kans dat er overal bewijzen van te vinden zijn, zijn oneindig klein.

Waarom dieren op een gegeven moment een andere eigenschap krijgen of andere 'keuzes' maken / mechanismen ontwikkelen weten we niet precies, maar het heeft in elk geval iets te maken met niches ; als er op één bepaald gebied weinig concurrentie is, kun je mooi in dat gat springen, of hebben de idioten die in dat gat springen een groot voordeel, dat ze in staat stelt zich verder te ontwikkelen. Het maken van gaten in de bast van een boom zoals een specht dat doet, is vast ooit begonnen met het uit de schors pikken van kleine insecten. Het precieze pad dat hij daarna gevolgd heeft echter, kun je natuurlijk nooit meer helemaal precies achterhalen. De voorouders van de spechten die het niet konden, stierven uit en de voorouders die het wel konden, ontwikkelden zich langzaam tot spechten en werden er steeds een beetje beter in. Elke minimale aanpassing in spieren of skelet die het werk makkelijker of mogelijk maakten, werd door de natuurlijke selectie bevoordeeld.

Je kunt ook veel verder teruggaan en je afvragen waarom dat reptiel (waaraan de vogel nauw verwant is) ooit op het idee is gekomen om te gaan vliegen. En had hij toen zijn veren al, voor misschien een heel andere reden ?? Speculatie maakt onlosmakelijk onderdeel uit van het enorme proces iets van evolutie te begrijpen. Bijna net zo lang als de evolutie zelf, verdorie.

Je kunt ook besluiten je er helemaal NIET in te verdiepen hoe mooi de natuur in elkaar steekt en hoe knap minimale invloeden op elkaar inwerken (gegevens waarvan we bij het fokken van dieren of het verbeteren van groenterassen of bescherming van het milieu ed dagelijks gebruik maken) en gewoon stellen dat iemand ergens het allemaal kant en klaar bedacht heeft. Maar daarvoor zitten er nog net iets te veel haken en ogen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
+1
Bijna goed en toch helemaal fout. Zo verkeerd begrepen.

Er is een verwschil tussen een vogel die een stuk boombast lost trekt en een specht. Echter, je kan je voorstellen dat er een vogel is die boombast lost trekt, en in een rotte boom wat stukjes hout los maakt. Als je daardoor meer eten vind dan de vogel die geen hout los trekt, krijg jij meer kindjes. En je kindjes nemen dat vermogen tot hout weg trekken over.
Een van de kindjes heeft vervolgens een iets sterkere bouw, en krijgt meer eten => Meer kindjes dan zijn zusjes. etcetc. Op die manier ontstaan gradueel, over hodnerden generaties, nieuwe soorten.

Jij gaat uit vanb een intelligente schepper. Mijn vraag aan jou: Als niets slims kan ontstaan zonder dat er een slimmer wezen is om het te maken: Wie heeft god geschapen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door selectief te fokken, is het hondenfokkers gelukt om vanuit wolfachtigen zowel de chihuahua als de deense dog te halen (overigens in verbazingwekkend weinig tijd, wanneer het proces gestuurd wordt door niet-natuurlijke selectie). Selectief fokken, dus een eigenschap kiezen en doelgericht de individuen selecteren die deze eigenschappen hebben om mee verder te fokken, kan dus behoorlijke verschillen in levensstijl genereren.

Elke nieuwe eigenschap die ontstaat in de natuur is potentiëel een nuttige eigenschap in die omgeving. (Houd hierbij in je achterhoofd, wat nuttig is in situatie A kan averechts werken in situatie B. Nut is niet universeel.) Natuurlijke selectie op deze eigenschappen kan deze eigenschappen dus versterken en doorontwikkelen, net als een fokker eigenschappen kan ontwikkelen, versterken, en "verbeteren" over meerdere generaties.

De constructie is slechts een aanpassing van een reeds bestaand systeem. Vleermuisvleugels bestaan uit dezelfde botten die wij in onze vingers hebben, maar aangepast voor een andere functie. Paardenhoeven zijn het equivalent van de teennagel van onze middelste teen, maar aangepast voor een andere functie. De botten in onze oren zijn dezelfde botten die bij reptielen in hun kaak zitten, maar aangepast voor een andere functie. Als er een nieuwe functionaliteit te halen is uit een bestaande eigenschap, dan is er geen enkele wet die het doorontwikkelen hiervan tegenhoudt.

Je vervolgvraag kan dus worden uitgelegd middels nieuwe functies voor dezelfde processen. Als je eerst je voedsel van achter het boomschors haalt, zoals er meer vogels zijn die dit doen, kun je net zo goed het ontstane gat gebruiken om je nest te bouwen. Dit zal echter geleidelijk zijn gegaan, en niet in een enkele magische sprong van helemaal niet naar helemaal wel. Dat soort van processen (die sprong die je omschrijft) worden in de natuur niet waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moetje onderzoeken bij Darwins theorie.!
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn tuin in Frankrijk waren meer vogels die gaatje in de eik aan het beitelen waren.

Wij hingen j vetbollenn op voor de koolmezen. Als spoedig hadden de mussen het trucje door en hingen ze ook ondersteboven aan de vetbollen.

Koolmezen zijn zeer slim: ze kunnen zelfs de alu dekseltjes van melkflessen doordrukken.

Je ziet met de specht juist een mooi voorbeeld van de evolutie: een gekke specht ontdekte dat hij of zij zo voedsel kon krijgen. Een paar vriendsjes en vriendinnetjes nemen het waarschijnlijk over. De spechten die dat konden hadden een relatief voordeel en hun nageslacht overleefde het beter dan de spechten die de boomtruc niet kenden. Nu zijn er alleen maar spechten die het trucje kennen, de anderen zijn uitgestorven.

Een veel belangwekkender vraag is, waar die beesten die kennis laten. Bij de koolmezen in Engeland blijkt die kennis erfelijk te zijn.. Volgeltjes geboren in Frankrijk met ouders met de kennis en vogeltjes uit ouders zonder die kennis werden geconfronteerd met melkflessen (die kennen ze in Frankrijk niet) de volgens van de ouders met kennis, vielen meteen de flessen aan en pikten de doppen eraf, zonder dat ze het hun ouders ooit hadden zien doen. Waar komt die kennis vandaan? Het lijkt wel of die kennis is opgenomen in de genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen het trucje met de melkfles... een auto gebruiken als notenkraker is ook er inventief http://www.metacafe.com/watch/242315/clever_bird/