Hoe kan je ERoEI meten?

EroEI is de verhouding tussen de opgeleverde energie en de energie die geïnvesteerd is in het winnen van deze energie. Weet iemand hoe je dit kan meten? Ik wil dit bijvoorbeeld proberen bij bio-ethanol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Je moet eerst bepalen hoeveel energie ergens ingestopt wordt om het produkt te krijgen, en daarna berekenen hoeveel energie er opgeleverd word voor gebruik.
Dit kun je zo maar niet merten, dat moet uit ervaringsgegevens opgetekend worden.

Het is de balans van wat stop je er in en wat bengt het op.
Volgens mij moet alles in principe op nul uitkomen, want energie kan niet verloren gaan.

Wat wij er niet instoppen is door de schepping er al ingestopt, alleen dat is niet te meten.