Bij het horen is het zo dat de ene mens de ene toonsoort beter hoort dan een ander. Bestaat er ook zoiets voor het reukvermogen van de mens?

Ik stel deze vraag omdat mijn vader de hyacinthen in hun huis amper ruikt, terwijl ik stijl achteroversla van de bedwelmende geur.
Mijn vader ruikt nog steeds het "nieuwe" hout van het dak, terwijl mijn moeder en ik dat niet ruiken.

Om het verhaal nog aparter te maken: Mijn moeder meldde dat ze mieren rook. Na even zoeken vonden we inderdaad een verzameling mieren in huis.

Nu vroeg ik me dus af of wat voor het gehoor geldt (verschillende toonhoogtes) ook voor de reuk geldt, verschillen in reukgolven of hoe je het ook noemen wilt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'steil' ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet wel, als het niet zo zou zijn, dan kan er geen evolutie op plaats vinden.
En even ruim gezien, kan je dan nooit een dier krijgen dat een extreem goede reuk heeft.
Kimath
12 jaar geleden
Ik ben met mijn Asperger gigantisch gevoelig voor geuren (en geluiden). Ik ruik alles dus heel snel en sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo: Je hebt helemaal gelijk. Duidelijk dat ik er met mijn aandacht niet super bij was.
d's en t's doe ik met regelmaat fout, maar fouten in "ei" en "ij" zijn mij doorgaans vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom viel het me op ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mieren ruiken? dat is wel heel bijzonder!
(hoe ruiken mieren eigenlijk?) ;-) +1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: "Zoals andere insecten, kunnen mieren met hun voelsprieten 'ruiken'." Ik had het mijn moeder gevraagd, maar echt een duidelijk antwoord kreeg ik niet van haar.
flyingcrow
12 jaar geleden
de vraag is interessant,en ook het feit dat een mens mieren kan ruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik sloeg ook "steil" achterover toen ik dat hoorde ;)
(sorry Hippo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, met jouw stijl kom je met veel weg :-)

Het beste antwoord

Je reukvermogen bestaat uit het detecteren van geurmoleculen (die zich in de ruimte verspreiden), niet van golven. Maar dat terzijde.
Als ik bananenvla eet, smaakt dat voor mij niet naar banaan. Mijn "bananensmaak" reageert dus op andere stoffen dan bij bv. mijn dochter. De smaak van aardbeienvla vind ik heel goed de aardbei treffen.
Voor mijn dochter is het bij banaan en aardbei precies omgekeerd.
Voor elke geurstof heb je een aantal geurreceptoren in je neus. De verhouding van die receptoren bepaalt wat je sterker en minder sterk ruikt.
(Hyacint slaat mij ook steil achterover.)
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geuren en geluiden,mensen kunnen het vreemd vinden of er zodanig aan gewend zijn dat ze het niet eens meer gewaar worden.
Zo kende ik eens een man die in een zoo werkte en alle dagen de roofdieren vlees gaf,voor mij was de stank ondraaglijk en overweldigend,terwijl hij het niet eens meer rook,maar laat daar, bij hem en windje en hij zal je vertellen wat je gegeten hebt.
Mensen zowel als dieren passen zich aan,aan de geur en hoor ervangen en de herinneringen dat dit alles met zich meebrengt.
Voor dieren spelen vooral de omstandigheden een grote rol,zowel waar het om horen als om het ruiken gaat.
Zo is dat ook bij mij.
Zo kan ook ik mieren ruiken,banaan,aarbij,wat mensen aten met en zonder windjes.
Aan hun zweetgeur weet ik ook wat ze aten en of ze ziek zijn.
Zo kan ik bvb geen parfum en ander gelijksoortig spul verdragen omdat dit ook de vele geuren in de omgeving versluiert,en een gas zonder geur kunnen ruiken kan levensreddend zijn,met het parfum van mensen erbij lukt zelfs mij dit niet meer.
Als ik een kamer binnen kom kan ik ruiken welke voor mij bekende en herkenbare mensen er waren en dat levert dan voor mij waardevolle info op.
Waarom ik dit kan heeft wel een oorzaak en een reden,maar dat staat op een andere site.
Eén tip: "Jerovanja van Jacrovanjen. (Lykan)"
Zie mijn profiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heerlijk hyacint! (het klapt erin die geur, maar vind het persoonlijk heerlijk dus het is prima te verdragen. heb ze in huis staan ipv luchtverfrissers die letterlijk en figuurlijk mijn reukorgaan prikkelen) :) MCS Jerovanja? en/of overgevoelig/HS (in het algemeen?) zal even naar je tip kijken want je hebt me nieuwsgierig gemaakt :)
Reddie
12 jaar geleden
@cestbiencivitz
Verhouding is helemaal het verkeerde woord.
Hoe het werkt: Een geurmolecuul komt terecht in een receptoreiwit dat ingebed is in het celmembraan.
Als dat molecuul "past" dan vervormt de receptor, waardoor er een ladingsverschuiving plaats vindt over het
eiwit.
Die ladingsverschuiving zorgt voor een lokale depolarisatie van de celmembraan.
Als er voldoende receptoren op die cel tegelijk een depolarisatie bewerkstelligen gaat die cel vuren. We ruiken iets.
Verschillende cellen kunnen verschillende
geurmoleculen "herkennen". Een mengsel van
al die signalen bepaalt uiteindelijk de
geur.
Er zijn mensen die zich zo getraind hebben
dat ze bijna alle geurindrukken in een
mengsel afzonderlijk kunnen benoemen.
Een vorm hiervan vind je bij wijnproevers.
Reddie
12 jaar geleden
@cestbiencovitz
In mijn antwoord ging ik er van uit dat er precies één geurmolecuul in de receptor past. Die geeft dan altijd precies hetzelfde signaal af.
Er zijn natuurlijk meerdere moleculen die precies in de receptor passen. Behalve het deel dat past kunnen er natuurlijk heel veel "staarten" aanzitten. Dat blijkt bij alle chemische geurstoffen.
Denkbaar is natuurlijk ook dat geurmoleculen niet helemaal, maar gedeeltelijk in de receptor passen. Daar zou je heel veel varianten van kunnen bedenken. Wat er dan signaalsgewijs gebeurt? Ik denk niet dat daar op dit moment al veel over bekend is. Het opsporen van de bindingatomen in een receptormolecuul is al een heksentoer (zoek maar eens een willekeurig eiwitmolecuul op in wikipedia, waar ergens in de miljarden atomen een paar bindingselektronen zitten). Als je dan ook nog geurmoleculen moet analyseren en kijken wat er gebeurt, dan kun je wel een paar miljoen jaar bezig zijn. Oftewel, je kunt best gelijk hebben, maar gelijk krijgen is de kunst.

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Je hebt zelf hoogevoelige mensen die extra goed kunnen ruiken. Zo kan ik als ik ergens binnenkom vrijwel meteen ruiken wat ze gegeten hebben etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij klopt dat idd. Mijn dame warmt af en toe appelflappen op in de oven, maar om ze te kunnen ruiken als ze warm zijn, moet ze dicht bij de oven staan, terwijl ik ze in een naburige kamer al ruik.
Maar het verhaal gaat niet voor alle geuren op, bij sommige luchtjes ruikt mijn dame ze weer eerder dan ik.
Die mieren, een zuur luchtje?