Wat gaat er dood als strekdammen onder het zand worden gespoten?

Den Haag kiest voor zandig zeewaarts. d.w.z. dat alle strekdammen langs de kust onder het zand verdwijnen.

Toegevoegd na 6 dagen:
De Hondsbossche en Pettemer Zeewering wil men onder het zand werken. Welke natuurbewoners (boven en onder water) zien we daar dan niet meer terug?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Er gaat niet zoveel dood; in tegendeel, we krijgen er veel natuur voor terug, maar dat duurt even. Het is altijd bij dit soort plannen zo, dat de diverse milieubewegingen overelkaar heen struikelen, voor er maar één schop de grond in gaat.

Maar dit keer is het opvallend stil. Het zal dus wel meevallen met de milieuschade, hoewel de milieueffectrapportage nog niet af is.

Na heel lang zoeken is het me gelukt om 2 mensen te vinden, die bezwaar hebben tegen deze "schimmige" besluitvorming, omdat de rotsachtige natuur verdwijnt en daarmee ook het steenlopertje; een vogeltje dat dol is op de ruimtes tussen de basaltblokken. Maar de kans lijkt mij groot, dat er, als de klus is geklaard, 10 soorten vogeltjes voor terugkomen.

Je kunt het verslag van de vogeldeskundigen hier lezen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2658051/2011/07/11/Met-het-basalt-verdwijnen-ook-de-steenlopers.dhtml