zouden planten in kassen harder groeien als er extra CO2 in de kassen gedaan wordt?

zou dat op termijn gebruikt kunnen worden voor de CO2 die nu (nog niet) onder Barendrecht opgeslagen wordt?

12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Vroeger werden er kachels gebruikt in de kassen waarvan de uitlaatgassen direct in de kas kwamen. Men ontdekte dat planten ineens beter gingen groeien.
Veel later ontdekten men dat het kwam door het co2 gas uit de kachels.
Tegenwoordig laat men computergestuurd co2 gas in de kas lopen voor een betere en vooral snellere groei van de planten.
Het bestaat dus al jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, er zijn diverse onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat flora beter groeit als er meer co2 aanwezig is. Dit is enigzins logisch omdat dit de zuurstof is die de planten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat wordt nu al gedaan hoor. Die CO2 komt van het gas wat ze verbranden voor de verwarming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen weten niet eens dat lucht voor 90% de massa van een plant of boom bepaald. Bomen groeien niet door het water wat je ze geeft, maar wat ze uit de lucht halen. Dus het antwoord is volmondig, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, maar als je het voorstelt om een goed doel voor broeikasgas te vinden, dan helpt het niet, want dan is het een vestzak-broekzakverhaal. Je biedt in dat geval CO2 aan die de planten anders via een omweg toch wel uit de atmosfeer hadden gehaald. Dus voor de planten is het fijn, maar als je van dat broeikasgas af wilt, dan kun je het toch beter de grond in pompen...