Hoe weet een ijsbeer dat zijn neus zwart is?

Als een ijsbeer gaat jagen, gaat ie op een ijsschots liggen wachten op een zeehond. Hij bedekt dan z'n neus met een poot omdat z'n neus zwart is. Voor de rest gaat hij goed op in z'n omgeving. Maar, hoe weet hij dat z'n neus zwart is.. Ziet hij dat bij andere beren? Of in z'n spiegelbeeld in het water? Vrij veel denk werk voor een ijsbeer..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Dat is het gevolg van een natuurlijke selectie. De ijsberen die niet hun hand op mijn neus legden zijn namelijk uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha doet me denken aan 'survive of the fittest.'

Andere antwoorden (4)

Já, hij kijkt regelmatig in zijn waterspiegel.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is er ooit een voorvader achter gekomen dat het resultaat bij het jagen veel beter was als hij deze houding aan nam. als iets succesvol is blijven ze het wel doen. ze zien dat van de ouderen en gaan dat vanzelf kopieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
dat weet een ijsbeer niet.

het had net zo goed een groen oor kunnen zijn of een rode tomaat, dus hier is hij zich echt niet van bewust hoor.

hij weet wat dat als hij wat wil vangen het op de ene manier beter gaat dan op de andere.

zo kan hij niets besluipen als hij gromment een prooi benaderd of er een jong al donderjagend mee op jacht gaat.
hij weet niet hoe hij klinkt en niet hij loopt, maar weet dat hij stil moet zijn en moet sluipen.

door ervaring heeft een ijsbeer geleerd dat hij makkelijker prooien vangt als hij de voorkant van zijn bek bedekt (en laat hier toevallig een zwarte neus op zitten, al was het een groen oog geweest, het zou de ijsbeer een zorg zijn) ;-)

kortom, begrippen zoals kleuren en lichaamsdelen begrijpt een ijsbeer niet, hij ontdekt of ziet van zijn ouders wat het meest efficient is.

ontwikkelen van jachttechniek is in feite niets meer dan puur toeval waarmee je verder kan komen, net als de evolutie zelf.
sommige dingen blijken handig te zijn, en met andere dingen kom je geen eind en zijn je overlevingskansen een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat een ijsbeer dat doet om zich te camoufleren?
Wie weet vindt hij vis, zeehonden en andere zeeprooien wel stinken en knijpt hij zijn neus dicht tegen de stank.