hoe zweten katten??

Zweten die ook op hun tong zoals honden?? Ik heb een kat
Kat nog nooit zien hijgen als een hond..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.9K

Antwoorden (2)

Zweten katten? Katten hebben erg weing eccrine klieren en zweten daarom niet als een paard. En omdat hun apocrine klieren niet helpen om af te koelen, zou men geneigd zijn te denken dat ze het erg moeilijk hebben bij warm weer. Als alternatief kunnen katten warmte uitstralen van het lichaamsoppervlak en soms hijgen ze.
fremar
12 jaar geleden
Een kat 'zweet' niet op de tong, honden ook niet overigens. Door hijgen kunnen zowel kat als hond hun warmte kwijt raken.
Een kat zal echter eerder zichzelf likken om door middel van de verdamping van dit vocht af te koelen. Ze hebben wel ook zweetkliertjes, maar voornamelijk op de voetzolen. Een kat die het erg warm heeft, of zweet door stress, laat een vochtig voetspoor achter.
In de dierenartspraktijk zien we aan de natte voetafdrukjes op de behandeltafel dat een kat zweet van de stress.

Toegevoegd na 5 minuten:
De zweetkliertjes op de voetzooltjes hebben overigens ook tot functie de voetzooltjes soepel te houden, zodat deze niet uitdrogen en geïrriteerd raken.
Op het lichaam onder de vacht hebben katten geen zweetklieren. Wel bevinden zich op verschillende plekken geurklieren. Deze scheiden een meer vetachtige substantie af die een rol speelt bij de communicatie tussen katten en ter identificatie (iedere kat heeft zijn eigen geur).