Hebben bomen in een bos ook onderling contact?

Zouden ze van elkaars bestaan afweten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Bomen, maar ook andere planten, communiceren met elkaar. Ik zal je drie voorbeelden geven.

Eerste voorbeeld:

De wortels scheiden signaalstoffen af. Hierdoor weet de ene boom aan welke kant een soortgenoot staat. Beide bomen zullen, voor zover mogelijk, hun wortels van elkaar vandaan laten groeien, zodat ze zo min mogelijk om dezelfde voedingsstoffen en water concurreren.

Tweede voorbeeld:

Ook bladeren geven signaalstoffen af. Vooral als ze beschadigd raken, bijvoorbeeld door vraat.

Het aanmaken van bittere stoffen, gifstoffen, of andere stoffen die het blad minder lekker maken voor bladeters, kost de boom energie. Dat doet de boom dus liever niet.

Zodra echter een boom wordt aangevreten, zendt die boom een geursignaal uit. Soortgenoten die in de buurt staan vangen dat signaal op, en beginnen alvast stoffen aan te maken die moeten voorkomen dat ook zij worden aangevreten. De bomen waarschuwen elkaar dus!

Derde voorbeeld:

Er zijn planten die insecten waarschuwen. Er is een plant die, zodra zijn wortels worden aangevreten door een bepaalde larve, via zijn blad een signaalstof afgeeft. Die signaalstof wordt opgevangen door de natuurlijke vijand van die larve, die dus van de plant te horen krijgt waar zijn voedsel zich verschuilt. De plant verraadt dus waar de larve zich bevindt!

Dan is er nog "indirect contact". Een boom die de volle wind opvangt, zal robuustere, stevigere takken maken. Zo'n boom ziet er dus wat gedrongen uit. Bomen die in de luwte van die eerste boom staan, vangen minder wind. Die bomen zullen dus ranker en soepeler worden.

Dit is echter geen echte communicatie, want hetzelfde effect treedt op als die tweede boom in een dal staat, of naast een muur.

Een andere vorm van indirect contact is dat bomen zich richten naar het licht. Staat er een boom naast hen, dan zullen ze zich dus wat meer naar de andere kant richten. Ook dit is geen echte communicatie, omdat ook dit effect optreedt wanneer de boom naast een muur of een rotswand staat.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dat ook gelezen: als een plant wordt aangevreten rollen anderen van de zelfde soort hun blad op. +1
AWM
14 jaar geleden
Beste Cryofiel,
Heb je één of andere bron waarin dat verjaal van die signaalstoffen wordt bevestigd?
Cryofiel
14 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld http://libarynth.org/plant_tricks .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antwoordman; wat ik zelf gelezen heb betrof een onderzoek in Australië of Nieuw-Zeeland, gelezen in de wetenschapsbijlage van NRC-Handelsblad enkele jaren geleden; details vergeten helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh het lijkt of de bomen een ziel hebben. Of ze intelligent zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Daarvoor is geen enkele aanwijzing. We zien slechts wat we zien. Dat kan evenzogoed worden verklaard door uit te gaan van de boom als een complex soort robot. Als ik mijn auto op de cruise control zet, "weet" mijn auto dan wat zijn snelheid is? Is het "levensdoel" van mijn auto dan, een bepaalde snelheid vast te houden? Is mijn auto dan "intelligent" genoeg om gas terug te nemen wanneer hij een helling af rijdt, en zich extra in te spannen wanneer hij een hindernis moet overwinnen? Dezelfde antwoorden die je op de auto-vragen geeft, kun je ook op de boom-vragen geven.
AWM
14 jaar geleden
Ik ben niet overtuigd door de enige bron die tot nu toe is genoemd. Dat is een vage verzameling van door mensen aangedragen verhaaltjes. Er staan dan ook zinnen in als
"Het lijkt erop dat....". Ja. ja.
Is er ook iets dat echt aangetoond is op dit gebied.?
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn overige bronnen zijn diverse goed aangeschreven tijdschriften. In papieren vorm, al een paar jaar geleden gelezen. Daar heb ik geen referentie naar. Als je wilt, mag je op zolder komen zoeken. Ik heb al die tijdschriften namelijk wel bewaard.
AWM
14 jaar geleden
Het lijkt me heel gezellig op je zolder, maar ik ga toch ernstig twijfelen aan de onderbouwing van je verhaal, sorry.
Als er helemaal geen verwijzing op het internet staat naar iets dat echt aangetoond is, dan betwijfel ik of het klopt.
En dat deed ik al toen ik je verhaal las.
Maar, ik verander mijn mening graag, maar dan met een online bron. Een geloofwaardige bron, dan...
Cryofiel
14 jaar geleden
OK, welke signaalstof moet ik voor je opzoeken? Ik heb drie verschillende genoemd. Ik ga nu slapen, morgenavond heb ik andere bezigheden, dus verwacht op z'n vroegst dinsdagavond een bron.
Cryofiel
14 jaar geleden
De dinsdagavond valt vroeg deze week: http://www.scribd.com/doc/6761526/Volatile-Organic-Compounds-as-Signals-in-a-PlantHerbivore-System http://www.sciencedaily.com/videos/2007/0906-plants_under_attack.htm http://www.morning-earth.org/Graphic-E/BIOSPHERE/Bios-C-PlantsDefense.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als er helemaal geen verwijzing op het internet staat naar iets dat echt aangetoond is, dan betwijfel ik of het klopt."
Internet bevat maar een (klein) deel van de informatie die er bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal helemaal waar +1

Andere antwoorden (9)

Natuurlijk! Ze staan de hele dag te bomen.
AWM
14 jaar geleden
Jazeker...
Heel goed weten ze dat...

Als je een groep van 3 bomen bij elkaar op een stuk grond ziet, wat zie je dan aan de contour? Het lijkt samen met zijn drieën net één vorm van één boom... Is je dat nooit opgevallen? Noem je dat nu niet samenwerking?

Ja hoor die voelen zichzelf en anderen heel goed aan...

En als ze dat kunnen met zijn drieën, dan kunnen ze dat ook met zijn allen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel stil bent in 't bos kan je het horen. Ze fluisteren naar elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben bomen contact? Ja. Er zijn bepaalde bomen die onderling verbonden zijn. Ze delen elkaars sapstroom en reageren op elkaars belachers. Als er zo een grote hoeveelheid kevers ed op een boom land, 'weten' andere bomen het, en maken ook afweerstoffen aan. Andere boomsoorten organiseren zich via luch berichten.

Echter, Weten.. Bestaan.. Dan ga je uit van een bewustzijn. Tot op heden zijn er geen systemen gevonden die duiden op een bewustzijn van bomen. Dus, nee.Ze weten niet van elkaars bestaan, maar hebben onderling wel contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het H.K.H. Prinses Irene, die kan het voor je aan ze vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur gebeuren er nog veel dingen die wij nog niet begrijpen.
De natuur is niet het bos alleen, het is veel meer, het is een geheel, ook wel het ecosysteem genoemd.
En telkens weer blijkt ook dat het ecosysteem zeer complex is..
Er zijn planten die elkaar positief of negatief kunnen beinvloeden, waarom ze dat doen is niet duidlijk.
Bomen in een bos, scannen elkaar in en verdelen de onderlinge ruimte.
Het werkt niet in een heel open bos en ook niet in een dicht bos, dan zijn er andere wetten.
Als er in een tuin maar enkele planten groeien, dan hebben deze planten vaak groeiproblemen.
Zodra er van deze planten er veel meer staan, groeien ze wel gezond.
Dan is er onder de grond ook onderling contact, de wortels groeien van de boom weg, net zo ver als de boom hoog is en dat naar alle kanten,is een boom 25 m hoog, is dat dus een diameter van 50 m.
Zit er een andere boom met zijn wortels hier in, dan zou hij gaan proberen naar de andere kant te groeien met zijn wortels, puur eigenbelang.
In een gezond bos is ook alles gezond, alles is er optimaal.
Alles profiteert van alles, hoe het allemaal precies werkt weten we nog niet , maar er is meer dan we weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is toch niet zo dat in een gezond bos 'alles gezond' is?
Ook afsterving en dood maken deel uit van het bos.
Heel natuurlijk, maar om dat nou 'gezond' te noemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben als mens een verkeerd beeld van wat gezond is, zelfs oude mensen zouden we nog het liefste opbergen in een bejaarden huis, ver van de samenleving.
De natuur kent dit niet, er gaat gaan krummeltje verloren.
En ja een dode boom is weer het voedsel voor anderen, en zijn zaden worden weer nieuwe bomen
In een gezond bos komt veel positieve energie vrij, dat geeft het goede gevoel van een boswandeling.
In een ziek bos is dat afwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, +1
AWM
14 jaar geleden
Ed: We zijn het wel eens, alleen past dan misschien het - door ons mensen bedachte - woord 'gezond' er niet zo bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is geen bomentaal. :-)
Soms als ik door het bos loop voel ik het kontakt onderling tussen de bomen. Niet zoals wij mensen dat hebben, maar anders op een andere frequentie.
Het voelt heel prettig, als een aangenaam gezoem in mijn hoofd. Het is niet praten, maar het doorgeven van informatie en signalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pieker, in ons natuurpark staan 3 bomen bij elkaar in een driehoek, daar ervaar ik het zelfde als ik midden in de driehoek sta.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, wat goed dat jij dat ook hoort, ik hoor het ook niet op alle plekken, maar het meest als de bomen in een bepaalde samenstelling samen, bijvoorbeeld zoals jij beschrijft. Maar soms ook bij een bepaalde boom alleen en sommige bomen in een park waar ik kom staan in een kring om een grasveld heen, die bomen communiceren ook onderling. Geweldig om te ervaren.
Dan moet de boom in de eerste plaats bewustzijn hebben van zichzelf. Wikipedia zegt: 'Bewustzijn wordt omschreven als subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld.' Oftewel... Er is alleen een subjectief antwoord te geven. Oftewel, als je er in gelooft dat ze bewustzijn hebben, dan kunnen ze onderling contact hebben - wellicht met signaalstoffen waar cryofiel 't over heeft (of niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.!
Het belijkt dat bomen zich communiceren met elkaar...
Niet alleen met elkaar, maar ook met andere planten & insecten enz...
Zie ook bron
http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpages/Communiceren-met-bomen.htm

http://www.hhdelfland.nl/wat-doet-delfland/waterkwaliteit/kleurpotloden-in-de/