Evolueren geslachtsorganen ook?

Toegevoegd na 3 minuten:
Of de penis of de vagina naar verloop van tijd veranderen en of er eventueel bij bepaalde soorten een overgang is geweest van de manier van voortplanting.
dus eerst staken ze een piemeltje in een gaatje en dat ging vervolgens over op een andere soort van bevruchting .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De meest gebruikte voortplantingsvorm in de natuur is binaire celdeling. Op zich is seks dus al nieuw en uitzonderlijk.

En ja, geslachtsorganen evolueren ook. Soms komt er wat bij, soms gaat er wat af - er zijn diersoorten waarbij het mannetje de penis weer kwijt is geraakt, waar ze weer cloaca's zijn gaan gebruiken. Er zijn diersoorten waar het mannelijk geslacht weer helemaal opgeheven is, en er door de overgebleven vrouwtjes weer ouderwets aan parthenogenese gedaan wordt.

Het geslachtsorgaan is een beetje afhankelijk van de wijze van voortplanting. Spectaculaire dingen zie je bij eenden, bijvoorbeeld, waar het geheel een schroevend uiterlijk heeft, als gevolg van het geschroef dat er binnen de vrouw is ontstaan - waarschijnlijk als een verdedigingsmechanisme tegen gedwongen copulatie. (Link)

Anderen hebben een zwaar bewapende penis omdat de vrouwtjes traumatisch geïnsemineerd worden (zie afbeelding). De penis wordt dan met kracht door het exoskelet van het vrouwtje geslagen om bevruchting voor elkaar te krijgen. Dat gaat dus niet lukken zoals eenden dat doen.

Planten doen het dan weer geheel anders - stampers, meeldraden, etc. Heck, bloemen zijn eigenlijk niets anders dan geslachtsorganen voor planten, en ze gebruiken zelfs andere organismen om hun voortplanting voor ze te regelen.

Als we dus even statistisch gaan kijken, naar hoe vaak elke methode van voortplanting gebruikt wordt, kan ik alleen maar zeggen dat de penis relatief onbelangrijk lijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk lichaamsdeel evolueert. M.a.w:
Elk lichaamsdeel veranderd in de loop der tijd. M.a.w:
Elk lichaamsdeel past zich aan de omstandigheden aan. Zoals de licht stijgende temperatuur op aarde - dat kan best invloed hebben.